Alpine kommer att lansera SUV:ar i D- och E-segmenten med ”högpresterande och energisk” chassidynamik inspirerad av A110, samtidigt som man uppfyller ett uppdrag att ge det franska märket ett fotavtryck på den viktiga lyxbilsmarknaden.
De elektriska Range Top-modellerna, som förväntas 2027 och 2028, kommer att ha formen av högt specificerade elektriska SUV:ar som ska konkurrera med Porsche Macan och Cayenne och vara baserade på Lotus Eletre’s plattform.
De kommer att marknadsföras som ”livsstilsprodukter” snarare än rena prestandamaskiner, men Alpine-cheferna har lovat att engagerande dynamik fortfarande kommer att vara en av deras viktigaste egenskaper.
Alpines designchef, Antony Villain, säger: ”Tanken är att använda körupplevelsen från A110 och duplicera den i olika segment. Vi vill ha något högpresterande, sportigt och energiskt. Vi vill inte ha något som bara går supersnabbt i raka linjer.”
Villain medger hur ”ambitiöst” detta är, inte minst eftersom elbilar i sig är tyngre än sina motsvarigheter med förbränningsmotorer.
Att överföra A110:s kördynamik till en elektrisk SUV kräver ”olika tekniska lösningar”, säger Villain, till exempel en låg tyngdpunkt, torque vectoring och fyrhjulsstyrning, som alla förväntas finnas med på Alpines ”livsstilsmodeller”.
På en fråga om den större E-segmentbilens övergripande dimensioner svarade Villain: ”Vi använder den för att utöka vårt fotavtryck och särskilt för att komma in på den amerikanska marknaden. Det är därför den är större jämfört med Europa. Jag skulle inte säga att det är en kompakt bil, men det är inte en stor bil. För Europa är det en stor bil, men för USA är den fortfarande kompakt.”
Villain antydde att modellen i E-segmentet skulle bli cirka fem meter lång, vilket skulle göra den till en naturlig rival till SUV:ar som Audi Q8 E-tron och BMW iX. Modellen i D-segmentet förväntas bli ca 4,7 meter lång.