Fiat har avslöjat pris- och specifikationsuppgifter för sin första helelektriska crossover – Fiat 600e – som börjar säljas nästa månad från 400,000kr, med leveransstart i början av nästa år.
Fiat 600e delar mycket av sitt underrede med Jeep Avenger och andra Stellantis-syskon och kommer att kämpa i det mycket lönsamma crossover-segmentet mot bland annat Kia Niro EV och kommande Volvo EX30.
Priserna för instegsmodellen 600e Red Edition börjar från 400,000kr. Red Edition-modellerna har en exteriörfärg i begränsad upplaga, tygsäten och 16-tums hjul som standard.
Alla bilar får klimatanläggning, bakre parkeringssensorer och nyckellös start, plus LED-strålkastare och farthållare. Dessutom ingår ett 7,0-tums digitalt kluster, en 10,25-tums pekskärm och trådlöst Apple CarPlay och Android Auto.
Toppmodellen La Prima kostar från 450,000kr och har 18-tumsfälgar, 180-graders backkamera, uppvärmda säten, elektrisk baklucka, nivå 2 teknik för autonom körning med adaptiv farthållare, döda vinkeln-detektering och trådlös laddning av telefonen.
Fiat 600e bygger på e-CMP2-plattformen och drivs av ett 54 kWh-batteri (51 kWh användbart), med en räckvidd på 40 mil enligt WLTP-cykeln för kombinerad körning. Fiat hävdar att den har en räckvidd på upp till 60 mil i stadstrafik, baserat på WLTP-cykeln för stadstrafik.
Den är utrustad med en enda motor som skickar 154 hk till framhjulen.
Precis som Avenger finns 600 – ett namn som inte setts på en Fiat sedan 2010, då produktionen av den italienska 600 (tidigare Seicento) upphörde – endast tillgänglig som femdörrars och kommer inte att erbjudas med en förbränningsdrivlina från lanseringen.
Men eftersom plattformen kan rymma en motor kommer 600 att få ett hybridsyskon ”som kommer att säljas på utvalda marknader”. Storbritannien kommer att vara en av dem, bekräftade Fiat. Båda versionerna av 600 kommer att säljas tillsammans med 500X med enbart förbränningsmotor.
Fiats nya modell liknar 500X i storlek och profil, men kommer med en exteriör som är mer i linje med företagets nya designriktning, där frontmärket har bytts ut mot modellnamnet (eller numret, i det här fallet) i krom och, som den elektriska 500, en skarpare front med lampor som har en ögonlocksliknande design. Motsvarande detaljer kan ses på baksidan.
Den bulbösa Fiaten är inriktad på familjer och har 360 liters bagageutrymme – mer än den kommande Volvo EX30 som den kommer att ställas mot – som man hävdar är ”bäst i klassen”.
600, som ligger i linje med DS 3 E-Tense och Peugeot e-2008, är också utrustad med en rad säkerhetsfunktioner, inklusive sensorer runt om och detektering av dåsiga förare. Liksom den mindre elektriska 500 kommer även nivå två-assisterad körning att vara standard.
Interiören skiljer sig också avsevärt från den i bilen som den ersätter. I likhet med sitt mindre syskon 500 får 600 en 10,25-tums infotainment-pekskärm (med Apple CarPlay och Android Auto), en 7,0-tums digital display, en tvåekrad ratt, en trådlös telefonladdare och nyckelfri start.
I topputförandet La Prima får interiören golvmattor i velour och elfenbensfärgad instrumentbräda och säten klädda i syntetiskt läder.
Båda versionerna kan laddas med 100 kW, vilket tar batteriet från 0-80% på 30 minuter.
I linje med Fiats nya stylingriktning kan 600 inte specificeras i grått. Istället finns den tillgänglig i fyra färger (Sun, Sea, Earth och Sky) som ”påminner om italiensk skönhet och naturlandskap”. Märket hoppas att denna nya satsning på färg kommer att särskilja deras fordon på deras respektive marknader.