Abarth 600e

Abarth har avslöjat nya bilder av den heta 600e crossovern som en del av firandet av 75-årsjubileet.

Det italienska prestandamärkets andra elbil – baserad på Fiat 600e – visades för första gången för några veckor sedan, men dessa nya bilder ger en bättre titt på dess aggressiva kaross, lila lack och skräddarsydda stylingdetaljer inför den fullständiga debuten i sommar.

Tidigare har Ford Puma ST-rivalen bara visats framifrån, men nu har bakpartiet avslöjats i sin helhet, med en rejäl takspoiler och en stor, spårinspirerad diffusor med Abarths skorpionlogotyp.

Interiören har också avslöjats. Precis som i den mindre Abarth 500e är den i grunden identisk med den Fiat som den är baserad på, men med en rad sportinspirerade tillägg som ger en hint om dess prestanda.

Det finns framträdande Abarth-grafik på instrumentpanelen, till exempel, plus kontrasterande sömmar för sportstolarna och en annan skorpion på den Alcantara-lindade ratten. Infotainmentdisplayen har också Abarth-specifika displayer och menyer.

Abarth 600e

Den heta 600e kommer att ha samma externa ljudgenerator som 500e, men är utrustad med en ”bekväm punkt” för att slå på och av den, istället för att bläddra igenom mätarklustrets menyer som i den mindre bilen.

Den slående Hypnotic Purple-bilen på bilden här är lanseringsutgåvan av Scorpionissima, som bara kommer att tillverkas i 1949 exemplar.

600e skickar 237 hk genom framaxeln och beskrivs som ”mycket konkurrenskraftig och kraftfull” och kommer att vara den mest kraftfulla bilen baserad på Abarths moderbolag Stellantis e-CMP2-plattform.

Abarth har ännu inte presenterat några prestandasiffror, men vi kan vara säkra på att den kommer att överträffa den Fiat som den är baserad på, med en 0-100km/h-tid på cirka 6,0 sekunder.

Fullständiga tekniska specifikationer kommer att ges vid bilens debut, men Abarth har redan bekräftat att den är utrustad med en begränsad slirdifferential och prestandadäck som – vilket antyds av bilder av bilen som driver på en racerbana – antyder ett öppet fokus på dynamiskt engagemang.

Dessa däck har utvecklats i samarbete med Hankook, gummileverantör för Formel E, och har utformats för att ”säkerställa maximalt grepp och garantera utmärkt racingdynamik under alla typer av förhållanden” samtidigt som de ”säkerställer en förbättrad räckvidd i ett elfordon”.

Den heta 600e kommer sannolikt att drivas av samma 51 kWh (användbart) batteri som standardmodellen, men dess dramatiskt ökade reserver kommer utan tvekan att minska räckvidden från 40 mil till närmare 30 mil-märket.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *