Home Nyheter Nya 2024 Skoda Kodiaq ökar priset till 500,000kr

Nya 2024 Skoda Kodiaq ökar priset till 500,000kr

by admin

Nya Skoda Kodiaq börjar säljas i Sverige den här veckan och kostar från 495,000kr – cirka 125,000kr mer än den tidigare bilen.

Den andra generationen av det tjeckiska företagets största SUV har en ny djärv look och för första gången även plug-in hybriddrift.

Det kommer dock senare; tillgängliga från lanseringen är ett urval av två bensinmotorer – en med mildhybridassistans – och två dieselmotorer.

Baspriset är för Kodiaq SE – prissatt till 370,000kr när den tidigare bilen uppdaterades 2021 – som bär 18in hjul och levereras med LED-lampor, uppvärmda framsäten och nyckellös start.

SE L i mellanklassen höjer priset till 550,000kr och ger större 19-tums hjul, matrix-strålkastare, elektriskt justerbar förarstol och läderklädsel.

En ny Sportline-variant kommer att läggas till senare i år, med alla tillval och ett pris närmare 600,000kr.

Den heta Kodiaq vRS är tänkt att återkomma senare, med fyrhjulsdrift och nästan 300 hk.

Skoda har ännu inte prissatt Kodiaq iV plug-in hybrid, men PHEV-versionen av den tekniskt relaterade Volkswagen Tiguan lägger till 6000 pund ovanpå basbensinmotorn.

Leveranserna är planerade att börja på sommaren.

Det tjeckiska varumärkets återuppfunna flaggskepp är den första produktionsbilen som är utformad med element från ”Modern Solid”-filosofin som förhandsvisades av Vision 7S-konceptet, vilket ger den nya Kodiaq en mer öppet robust och utilitaristisk fakturering än sin föregångare.

2024 Skoda Kodiaq

Höjdpunkterna i uppdateringen inkluderar fyrkantiga hjulhus, en framträdande sexkantig grill, en kraftigt skulpterad motorhuv och modellmärkning i ett nytt typsnitt.

Förnyelsen toppas av Skodas nya logotyp, som för första gången syns på en produktionsbil. En annan nyhet för Kodiaq 2024 är alternativet med en LED-ljusremsa som löper över fronten, vilket gör att den ligger i linje med sitt elektriska syskon Enyaq.

Skodas designchef Oliver Stefani säger att den andra generationens SUV har designats enligt principen ”form följer funktion” och tillägger: ”Designen betonar inte bara praktiska egenskaper utan förbättrar också aerodynamiken med sin dynamiska form.”

Faktum är att det blockiga nya utseendet döljer de ”stora aerodynamiska framsteg” som uppnåtts via den sluttande taklinjen, aktiva kylningsluckor, nya eleganta speglar, en kraftig bakvinge och stötfångare med renare linjer. Skoda hävdar att den nya bilen har en luftmotståndskoefficient på 0,282.

Designöversynen åtföljs av en ”måttlig men effektiv” ökning av de övergripande dimensionerna. Nya Kodiaq mäter 61 mm längre än sin föregångare och har en hjulbas på 2791 mm, vilket ger mer utrymme för varje passagerare samtidigt som lastkapaciteten i bagageutrymmet ökar.

2024 Skoda Kodiaq

Skoda hävdar att passagerare i den valfria tredje sätesraden nu har en ökad 920 mm takhöjd, och även bakom de bakre sätena är bagagekapaciteten 340 liter – en ökning med 70 liter. Den femsitsiga bilen drar nytta av en 75-liters ökning för att erbjuda 910 liter med baksätena på plats.

Cockpitområdet – som visades upp förra månaden och till stor del delas med den kommande Skoda Superb – är värd för en omdesignad kontrollsvit som fokuserar på ordning och användarvänlighet. Det finns ett digitalt mätarkluster på 10,0 tum, en head-up display som tillval och en ny fristående pekskärm – som mäter antingen 10,0 tum eller 13,0 tum – för kontroll av de flesta fordonsfunktioner. Skoda pekar dock på tre nya fysiska ”smarta rattar” framför mittkonsolen som den främsta introduktionen för nya Kodiaqs kupé.

De två yttre vridknapparna, som var och en har en 32 mm färgskärm, används för att justera klimatanläggningen för förare och passagerare, medan den mittersta kan konfigureras för att styra infotainmentvolymen, körlägen, kartzoom eller luftkonditionering.

Interiören kan specificeras i ett av fyra enkla ”design selection”-paket – Loft, Lounge och två varianter av Ecosuite med hållbarhetstema – och alla har utformats med ett öga på att minska Kodiaqs miljöpåverkan.

Det finns till exempel ingen krom i den nya SUV:ens interiör, och alla textilier sägs vara tillverkade av antingen 100 % återvunnen polyester eller 40 % naturlig ull. Till och med den medföljande isskrapan och paraplyet – kännetecken för Skoda – är ”tillverkade av hållbara material”.

Nya Kodiaq iV plug-in hybrid kombinerar en fyrcylindrig 1,5-liters bensinmotor med en elmotor för en total effekt på 201 hk. Det 25,7 kWh stora batteriet under startmotorn ger en räckvidd på mer än 10 mil vid enbart eldrift, vilket gör den till en av de laddhybrider med längst räckvidd som finns på marknaden. Att kunna ladda med 50 kW vid publika laddare gör den också till en av de snabbast laddande.

2024 Skoda Kodiaq

Förbränningsmotorerna återvänder i form av två turboladdade fyrcylindriga dieslar eller bensinare, med effekter mellan 148 hk och 201 hk och var och en kopplad till en sjuväxlad automatisk växellåda med dubbelkoppling.

Instegsmodellen med 1,5-liters bensinmotor, som driver framhjulen, är utrustad med 48V mildhybridteknik – en annan nyhet för Kodiaq – och cylinderdeaktiveringsteknik för minskad förbrukning under marschfart. Skoda har dock ännu inte avslöjat några officiella MPG- eller utsläppssiffror.

De mer kraftfulla 2,0-liters bensin- och 2,0-liters dieselmotorerna drivs via en sjuväxlad växellåda, och den mest kraftfulla av varje kommer som standard med fyrhjulsdrift. Det finns ännu inga planer på en het Kodiaq vRS, men den närbesläktade Tiguan är tillgänglig med en 261 hk 4WD PHEV drivlina, som skulle kunna användas i den nya Kodiaq.

För närvarande toppas Kodiaq-utbudet av den prestandainspirerade Sportline, som kännetecknas av sin svarta exteriör och interiör, färgkodade nedre kaross och skräddarsydda lättmetallfälgar.

Den levereras som standard med en mängd utrustning som finns som tillval längre ner i serien, inklusive Kodiaqs nya Dynamic Chassis Control (DCC) fjädringskontrollpaket, som har dubbelventilsdämpare för förbättrad dynamik och förfining, och har ett brett utbud av tillgängliga fjädringslägen.

You may also like

Leave a Comment