Porsche förbereder en uppdaterad version av Taycan med subtila stilförändringar och potentiellt större elektrisk räckvidd.
Elbilsmarknaden utvecklas snabbare än någonsin, och för att hålla jämna steg med Tesla och Mercedes förbereder Porsche en uppdaterad version av Taycan för 2023. Den kommer att lanseras med mindre designförändringar och eventuellt fler finjusteringar under huden för att förbättra prestanda och räckvidd jämfört med den nuvarande modellen.
Våra spionfotografer har fångat den uppdaterade Taycan på prov i både limousine och Sport Turismo-kombi, och det är tydligt att Porsche siktar på att förfina bilens styling snarare än att radikalt återuppfinna den. Den nedre främre stötfångaren har omprofilerats något och nya, större strålkastarenheter har monterats. De yttre ventilationsöppningarna i den främre stötfångaren, som sitter under dessa, kan också ha omarbetats, men det är svårt att avgöra utifrån denna kamouflerade prototyp.
Ett nytt radarsystem ser ut att ha installerats bakom vindrutan på den här testbilen, vilket tyder på att den nya Taycan kan komma med en förbättrad uppsättning förarassistanssystem. Nya hjulkonstruktioner förväntas ingå som en del av ansiktslyftningen, men resten av designen är nästan helt oförändrad – förutom kamouflerade element på den bakre stötfångaren som tyder på ytterligare revideringar här.
Interiörerna i dessa förproduktionsmodeller är oklädda, så förändringarna inuti kommer förmodligen att vara milda. Nya trim- och klädselalternativ kan finnas tillgängliga för att lyfta kabinen, och mjukvaruändringar är troliga för Taycans infotainmentuppsättning med tre skärmar. Denna består av en 16,8-tums böjd instrumentpanel, en 10,9-tums central skärm och en porträttorienterad klimatkontrollskärm. För en extra kostnad kan köparna specificera ytterligare en infotainmentskärm framför passageraren, medan programvarurevideringar kan förbättra systemets funktioner och reaktionsförmåga.
Tidigare i år införde Porsche en mjukvaruuppdatering som förbättrade Taycans räckvidd i verkligheten, och även om homologeringsreglerna hindrade företaget från att ändra bilens WLTP-räckviddssiffra, kommer den uppdaterade Taycan att testas officiellt som en ny modell. Eftersom det är säkert att den nya Taycan kommer att anta de senaste programvaruändringarna kan den nya Taycan lanseras med en högre WLTP-räckvidd än tidigare, och Porsche kan tillämpa ytterligare hårdvaruändringar för att få ut mer effektivitet och prestanda ur bilen.
Inga detaljer har avslöjats ännu, men företaget skulle kunna se över motorn, batteriet och styrelektroniken för att förbli konkurrenskraftig i förhållande till Tesla Model S och Mercedes EQE 53. För att förbättra dynamiken i den uppdaterade Taycan kommer Porsches ingenjörer att ha många verktyg till sitt förfogande, inklusive kalibreringen av de adaptiva dämparna, bakhjulsstyrningen och vridmomentleveransen från e-motorerna.
Taycans nuvarande sortimentstruktur kommer troligen att fortsätta, med start med den bakhjulsdrivna instegsversionen och toppning med den brinnande snabba Turbo S-modellen. Med tanke på uppgraderingarna förutspår vi en liten ökning jämfört med Taycans nuvarande startpris på 75 500 pund.