Nästa generation av BMW M5 får hybriddrift

Nästa BMW M5 kommer att vara elektrifierad när den kommer 2024, och den kan producera nästan 750 hk.

Nästa generations BMW 5-serie ska lanseras 2023, och som dessa spionbilder avslöjar har den bayerska tillverkaren börjat utveckla den nya superlimousinen M5 som kommer att lanseras ett år senare.

Nästa BMW M5 kommer att använda en hybriddrift från den kommande super-SUV:n XM, som sägs utveckla 737 hk.

Denna exklusiva rendering från AutoExpress visar hur nästa generations BMW M5 kan se ut. Nästa 5-serie har frontgaller som är större än de på den nuvarande bilen, även om den inte har anammat de gigantiska näsborrformade gallren från M3 och M4.

Vår rendering visar att nya M5 kommer att se mer aggressiv ut än någonsin; fronten kommer att ha laserljusstrålkastare, plus en mer skulpterad främre stötfångare och motorhuv. Den har en liknande design av framvingarna som den nya 2-serien, vilket ger M5-märket en framträdande plats på vingarna.

På baksidan visar våra bilder en mer sluttande bakre del än den nuvarande M5:s, vilket följer samma trend som 2-serien och i4:an.

Som alltid kommer nya M5 att använda en bredare spårvidd än den vanliga 5-serien för att förbättra hanteringen, därav hjulhusförlängningarna på den här testbilen. Sidotrösklarna kommer också att vara förstärkta för en sportigare hållning. Utvecklingsbilen har ett klistermärke ”hybrid testfordon” och det finns en laddningsport bakom framhjulen, vilket bekräftar att den nya M5 kommer att vara en plug-in hybrid.

Liksom sina föregångare är den nya M5 utrustad med en uppsättning fyrdubbla avgasrör som är inrymda i en djupt skulpterad bakre stötfångare, och bakljusenheterna ser ut att vara mycket mindre än tidigare. BMW har återigen använt nitade paneler för att skydda vad som ser ut att vara en liten läppspoiler.

Nya BMW M5 kraft och prestanda

Nya M5 kan få samma hybriddrift som det kommande flaggskeppet XM, som ska släppas i år. SUV:n kommer troligen att använda den 4,4-liters V8 med dubbelturbo från den nuvarande mest kraftfulla BMW:n, M5 CS, i kombination med ett hybridsystem från X5 xDrive45e PHEV. Detta skulle ge totalt 737 hk och ett vridmoment på cirka 1 000 Nm. Hybridsystemet kommer också att göra det möjligt att för första gången köra enbart på el i en M5. X5 xDrive45e kan köra 54 miles i el-läge och M5 skulle kunna förbättra denna siffra med lägre vikt och förbättrad aerodynamik.

Den nya M5 kommer även fortsättningsvis att vara fyrhjulsdriven, med ett urval av körlägen för att ändra systemets vridmoment. En dubbelkopplingslåda är osannolik, eftersom BMW övergår från DCT till traditionella automatlådor med de nuvarande M3, M4 och M5. En uppgraderad version av den nuvarande bilens åttaväxlade automatlådan väntas för att klara av det extra vridmomentet i den nya bilen.

M5:s hytt kommer att vara helt ny och lånad från nästa års 5-serie, med BMW:s infotainmentsystem iDrive 8. Detta kombinerar en 14,9-tums central pekskärm med en 12,3-tums digital instrumentpanel under en enda bit böjt glas, med funktioner som 5G-anslutning och ett navigationssystem med förstärkt verklighet.

Lämna en kommentar