Mercedes G-Class

Mercedes G-Klass har blivit helt elektrifierad som en del av en omfattande uppdatering som också inkluderar en rad åtgärder för att förbättra både användbarhet och effektivitet.

Den nuvarande generationen av den enormt kapabla offroadern lanserades 2018 och kommer inom kort att få en helelektrisk variant för första gången. Som en del av ansiktslyftningen har Mercedes-AMG också gjort betydande revideringar av G63.

Instegsmodellen kommer att fortsätta använda en 3,0-liters rak sexcylindrig diesel, men den är nu kopplad till en 48V mildhybrid med integrerad startgenerator (ISG). Det ökar effekten med 20 hk till 362 hk, samtidigt som vridmomentet ökar avsevärt till 553 lb ft – vilket är anledningen till att den har bytt namn från G400d till G450d.

G500 kommer att fortsätta att erbjudas på vissa marknader, med sin 3,0-liters sexcylindriga bensinmotor som nu har höjts till 442 hk och 413 hk.

Medan G-Klass ser praktiskt taget identisk ut som tidigare – ”vi kämpade hårt för att få den nya G att se ut som den gamla G”, säger projektledare Tony Mäntele – finns det många små designförändringar för att öka både effektivitet och praktiska egenskaper.

Det finns en ny främre stötfångare och kylargrill, medan A-stolparna har rundats av något och en ny läpp har lagts till vid vindrutans framkant. De två senare förändringarna är utformade för att förbättra den aerodynamiska effektiviteten och minska det invändiga bullret, och inspirerades av utvecklingen för den elektriska versionen. Genom dessa och andra mindre förändringar hävdar Mäntele att luftmotståndskoefficienten för G-Klass har minskat från 0,53 till 0,48.

Den framåtriktade kameran har nu monterats lägre i den främre stötfångaren så att den ger bättre sikt över hinder med hjälp av en ny ”transparent motorhuv” – en omkoppling som krävde att Mercedes monterade en liten automatiskt utlösande spolare för att säkerställa att kameran hölls ren.

Invändigt får G-Klass den senaste versionen av MBUX infotainmentsystem – vilket innebär att den får en pekskärm för första gången – tillsammans med temperaturkontrollerade mugghållare och en trådlös mobilladdare. En annan praktisk detalj är att G-Klass nu har nyckellös inmatning för första gången; även om det till synes är en liten justering krävdes det omfattande arbete för att installera den utan att omforma själva dörrhandtaget.

Offroad-”kontrollcentret” i mitten av instrumentpanelen har också moderniserats för att ge enklare åtkomst till viktiga funktioner. Det som inte har förändrats är modellens terrängegenskaper: den har en markfrigång på 229 mm, ett forddjup på 70 cm, en 31 graders angreppsvinkel och förmågan att förbli stabil i lutningar på upp till 35 grader.

De Svenska prisuppgifterna för den förnyade G-Klass-serien har ännu inte avslöjats.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *