Mercedes-AMG GT

Mercedes-AMG kommer att avslöja den nya plug-in hybridversionen av sin GT super-coupé senare denna månad, efter att ha visat en prototyp på München motor show förra året.

GT 63 S E Performance kommer att använda samma drivlina som den nyligen presenterade Mercedes-AMG SL 63 E Performance roadstern, som kombinerar GT 63:s 4,0-liters V8 med dubbla turboaggregat med en bakmonterad elmotor, vilket ger en kombinerad effekt på 804 hk.

I toppmodellen möjliggör dessa monstruösa siffror en McLaren 750S-betande 0-62mph-tid på 2,9 sekunder och en toppfart på 196mph, och coupén förväntas i stort sett matcha det.

Under tiden kommer ett ”lätt, högpresterande” 400V-batteri monterat under bagageutrymmet att ge en kraftökning vid acceleration och tillräckligt med energi på en full laddning för åtta mils körning med motorn avstängd.

Den förväntas också få cabrioletens kolfiberkeramiska bromsar, plus standardmonterad bakaxelstyrning och subtila aerodynamiskt optimerade stylingdetaljer.

Den nya versionen av GT är den sjätte laddhybridbilen från Mercedes prestandadivision, tillsammans med de elektrifierade S63, SL 63, C63, GT 63 4-Door Coupé och One hypercar.

AMG har inte gett några indikationer på lanseringsdatum eller pris, men PHEV-driften förväntas driva GT förbi 2,7 miljoner kr.

Mercedes-AMG GT

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *