Home Nyheter Mercedes-AMG G63 får hybridförstärkning och Active Ride Control

Mercedes-AMG G63 får hybridförstärkning och Active Ride Control

by admin
Mercedes-AMG G63

Den heta Mercedes-AMG G63 har förnyats med extra kraft och ett nytt avancerat aktivt fjädringssystem som är utformat för att förbättra prestandan både på väg och i terräng.

Affalterbachs version av offroadern har kvar sin kraftfulla 4,0-liters V8 biturbo, men med tillägget av en 48V integrerad startgenerator ökar effekten med 20 hk till 577 hk. Mildhybridenheten innebär att vridmomentet också har ökat till 627lb ft, en ökning med 147lb ft.

G63 får också många av de design- och infotainmentuppgraderingar som den vanliga G-Klassen nyligen har dragit nytta av.

Men den största nyheten är tillvalet av ett nytt AMG Active Ride Control fjädringssystem.

Systemet ersätter de mekaniska korsstabilisatorerna med torsionsstänger som normalt används med aktiva hydrauliska element, medan stötdämparna också får två hydrauliska anslutningar. Systemet är utformat för att tillåta en bredare rullfjädring och samtidigt minska rullrörelserna, vilket innebär att den blir mer stabil på vägen utan att kompromissa med terrängegenskaperna.

”Vi vet att de flesta G63 används på väg där man inte vill ha rullning, men man kan inte kompromissa med offroad-prestandan”, säger Jurgen Weiler, Mercedes fjädringsingenjör. ”Det här systemet kan erbjuda två distinkta lägen.”

Det nya systemet möjliggör också två extra körlägen: Traction Pro, som kan erbjuda maximal dragkraft i väg- och sandläge – tillräckligt för att gräva sig ut ur sanddyner – medan Active Balance Control innebär att rullstyvheten kan justeras manuellt.

Nya G63 får också en ny exklusiv lackfärg, sex nya hjuldesigner – den kommer även fortsättningsvis att erbjudas med 20- och 22-tums hjul – en omarbetad AMG-grill och ett nytt exteriört kolfiberpaket som tillval.

You may also like

Leave a Comment