Lotus Type 133, som kommer att avslöjas i slutet av året, kommer att bli märkets första prestanda-bil sedan den Vauxhall-baserade Carlton från början av 1990-talet och kommer att bli särskilt populär i Kina och USA – viktiga marknader för Lotus.
Den cirka fem meter långa rivalen till Porsche Taycan kommer att positioneras som den lyxigaste modellen i företagets sortiment. Type 133 befinner sig i ett sent utvecklingsskede.
Testversioner har setts på vägen i en kampanjmässig kamouflagefärg och sena prototyper går redan i Wuhans produktionslinje.
Typ 133 kommer att vara av samma storlek som Polestar 5 grand tourer som ska säljas nästa år, men Lotus vd Matt Windle har tidigare sagt att även om det sker viss tekniköverföring låter Geely sina varumärken, som inkluderar Polestar, bedriva utveckling självständigt. Detta innebär att modellerna kommer att vara påtagligt olika i alla viktiga aspekter.
Spionfoton visar att Type 133 kommer att ha en elegant stil, ett lutande tak och designknep från Evija och Eletre. Lotus har lagt stort fokus på den dynamiska utvecklingen, med tanke på att modellen kommer att ha till uppgift att ta sig an Taycan och Audi E-tron GT. Den kommer att ha liknande chassiteknik som Eletre – inklusive luftfjädring, bakhjulsstyrning, aktiv rullkontroll och aktiv aerodynamik – men den kommer att konstrueras enligt en annan målsättning.
Inga tekniska detaljer om Typ 133 har ännu avslöjats, men den förväntas följa Eletre i nära anslutning till den. Detta innebär att instegsversionerna troligen kommer att erbjuda cirka 602 hk från en dubbelmotor, vilket är nära överensstämmande med Taycan GTS. Toppmodellen Eletre R har en kraftfullare bakre motor som höjer effekten till 904 hk.
Typ 133 kommer att ha kvar Eletres 112 kWh-batteripaket, vilket kan ge den eleganta limousinen en räckvidd på mer än 60 mil. EPA-plattformen möjliggör snabbladdning vid hastigheter på upp till 420 kW.
På frågan om hur Type 133 kommer att stå sig i förhållande till prestandakonkurrenter som Taycan, sa Lotus nya kommersiella chef Mike Johnstone till Autocar: ”När man tittar på prestanda kommer vi att ligga bra till, både när det gäller hantering och hastigheter på 0-100 km/h.
”När det gäller laddning kommer den att ha samma plattform som Eletre så den kan gå från 10 % till 80 % på mindre än 20 minuter. Vi har ett antal viktiga saker som vi har tagit från Eletre som du kommer att se [i Type 133], vilket kommer att ge oss en bra differentieringspunkt.”
Lotus har ännu inte avslöjat modellens namn. Johnstone bekräftade att den kommer att följa Lotus-konventionen och börja med ett E, men förnekade rapporter om att den kommer att heta Envya, ett av flera namn som Lotus har registrerat.
Lotus flaggar om en elektrisk kombibil efter 2026
Lotus kommersiella chef Mike Johnstone sade att företaget för närvarande inte har några planer på derivatversioner av sin kommande serie, som till exempel en Type 133 shooting brake, men tillade: ”Konsumenternas smak förändras, nya marknadssegment dyker upp och ny teknik kommer in som innebär att vi kan göra saker på ett annat sätt – och vi letar alltid efter nya möjligheter för att se till att vi kan maximera avkastningen på alla investeringar som vi gör.”
Lotus har hittills bara bekräftat sin produktplan fram till 2026, då den nya sportbilen (se på baksidan) kommer. Även om planeringen redan är igång antydde Johnstone att sortimentet kan anpassas utifrån marknadsförändringar.
”Produktplanen för närvarande är de tre bilar vi har nu [Evija, Emira och Eletre] och de tre som kommer i framtiden”, sade han. ”Vi måste vara dynamiska med den planen. Vi tittar ständigt på hur vi kan se till att maximera potentialen på marknaden.”