Den franska tillverkaren Ligier har samarbetat med Bosch Engineering för att konvertera sin tävlingsbil JS2 R så att den kan köras på vätgas i stället för fossilt bränsle.

Den tekniska demonstratorn, som heter Ligier JS2 RH2, kommer att presenteras vid 24-timmarsloppet i Le Mans i juni.

Ligier har anpassat JS2:s kolfibermonokropp för att få plats med tre vätgastankar, medan Bosch har modifierat sin 3,7-liters Ford Cyclone V6-motor för att den ska kunna drivas med det nya bränslet.

Som ett resultat av modifieringarna förväntas JS2 RH2 bli något tyngre än basmodellen JS2, som väger 1055 kg.

Johannes-Jörg Rüger, chef för Bosch Engineering, säger: ”Som ingenjörstjänsteleverantör är vi öppna för teknik och ser det som vår uppgift att parallellt utforska de olika tekniska alternativen på vägen mot klimatneutral mobilitet och att i varje enskilt fall utforma den bästa lösningen för alla krav från våra kunder världen över. I detta sammanhang har vätgasdrift stor potential, särskilt inom motorsport och högpresterande sportbilar.”

H70 vätgas

Ligiers ordförande Jacques Nicolet sade att ”vi måste tillhandahålla innovationer för att möta morgondagens utmaningar” och att det var en del av företagets plan att bli en ”föredragen partner för fordonstillverkare när det gäller att integrera nya energikällor”.

Ligier är inte den första tillverkaren som utvärderar potentialen hos vätgasförbränningsmotorer inom motorsport. Toyota har hittills varit den främsta förespråkaren av drivmetoden och testat den i Japans Super Taikyu race-serie med en modifierad Corolla och i förra årets WRC-rally i Belgien med en modifierad GR Yaris.

I februari förra året samarbetade Toyota också med Yamaha för att utveckla en vätgasdriven 5,0-liters V8-bil, som påstås ge 449 hk – nästan identiskt med bensin-V8-bilen i Lexus RC F Track Edition.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *