Home Nyheter Lexus lanserar Vantage-rivaliserande V8-superbil med upp till 600 hk

Lexus lanserar Vantage-rivaliserande V8-superbil med upp till 600 hk

by admin
Lexus concept

Lexus kommer att lansera en ny V8-motoriserad superbil som en konkurrent till Aston Martin Vantage och Mercedes-AMG GT och en andlig efterföljare till den legendariska LFA.

Moderbolaget Toyotas hardcore GT3 GR-konceptbil, som avslöjades 2022, har nu utvecklats till en prototyp som har setts köra på Spa-Francorchamps, och motorsportdivisionen Gazoo Racing förväntas ha den redo för topptävlingar – inklusive Le Mans 24-timmars – 2026.

Enligt FIA:s homologeringsregler måste alla GT3-racerbilar dela sin grundläggande karossdesign med en relaterad vägbil, så en nedtonad version av GT3 GR förväntas finnas i bilhallarna inom de närmaste två åren.

Toyota har tidigare sagt att man kommer att fortsätta ”kommersialisera motorsportbilar snarare än att bara anpassa produktionsfordon för användning i motorsport”, som man gjorde med den rallytokiga GR Yaris hot hatchback.

Den väggående GT3 GR kommer sannolikt att bära ett Lexus-märke, snarare än ett Toyota-märke, i linje med premiummärkets historia av sportbilar med stora motorer, inklusive LFA, LC 500 och RC F.

Prototypens ljudspår är otvetydigt det från en högt uppdriven V8 (som enligt uppgift andas genom två turbos) och vägbilen – som eventuellt kallas LFR – förväntas dela den enheten men med tillägg av hybridassistans.

Inga specifikationer för racerbilen har ännu släppts, men GT3-reglementet är relativt flexibelt, med bilar som producerar ungefär 500-600 hk och väger högst 1300 kg. Aston Martin, BMW, Ferrari, Ford, Lamborghini, Lexus, McLaren, Mercedes-AMG och Porsche säljer alla för närvarande GT3-kundbilar.

Toyota tillkännagav nyligen – tillsammans med allierade Mazda och Subaru – planer på att ”revolutionera” förpackningen av förbränningsmotorn, och fördubblade sin tro på att förbränningsmotortekniken kommer att fortsätta att spela en roll för bilar i framtiden, trots det bredare globala skiftet till elbilar.

Toyota har länge talat om potentialen för sportbilar i synnerhet att dra nytta av fortsatt förbränningsmotorutveckling, investerat kraftigt i utveckling av hållbara bränslen och till och med samarbetat med Yamaha för att skapa en vätgaskompatibel 5,0-liters V8 – som skulle kunna användas i den nya sportbilen.

Gazoo Racings chef Masahito Watanabe berättade nyligen för Bilnytt att Toyota strävar efter en ”multi-pathway”-strategi för sportbilar, snarare än att investera i fullständig elektrifiering. ”Vi tror fortfarande att förbränningsmotorn har en viss potential, och när vi gör det kommer vi naturligtvis att försöka följa alla tillämpliga regler enligt regionerna i varje land”, sa han.

”Men vi vill inte ge upp. Det är inte över än, för om man tittar på förbränningsmotorn så finns det fortfarande vätgasförbränning som kan vara en del av nollutsläppsuppställningen. Så jag tror att det kommer att fortsätta.”

Lexus har dragit tillbaka sina RC- och LC-coupéer i Europa och har inte officiellt kommenterat planerna på några ersättare, även om det märkliga Electrified Sport-konceptet som avslöjades 2021 understryker det fortsatta engagemanget för prestandabilar.

Det konceptet – som ska nå produktion i slutet av decenniet – är elektriskt, snarare än V8-drivet, men har bekräftats dela sitt kolfibermonocoque-underrede med Toyotas GR GT3-koncept och har en liknande silhuett med hytt bakåt, vilket antyder möjligheten för Lexus att erbjuda två närbesläktade superbilar – baserade på samma chassi men med helt olika drivlinor – inom de närmaste fem åren

You may also like

Leave a Comment