Home Sportbilar Lamborghini Huracan ersättare har skrikande 10.000 rpm V8

Lamborghini Huracan ersättare har skrikande 10.000 rpm V8

by admin

Ersättaren till Lamborghini Hurácan kommer att ha en av de mest kraftfulla och högvarviga V8-motorerna som hittills installerats i en produktionsbil.

Den nya konkurrenten till Ferrari 296 GTB, med kodnamnet 634, kommer att avslöjas i augusti, vilket Bilnytt tidigare rapporterat, och lanseringen är planerad till slutet av året.

Den kommer att ha en plug-in hybriddrivlina, i vars centrum står en dubbelturboladdad 4,0-liters V8 som utvecklar hela 789hk – långt mer än de reserver som pumpas ut av Huracans atmo V10, även i extrem STO-version.

Det kanske mest anmärkningsvärda är dock att den nya motorn når sitt högsta varvtal vid 10 000 rpm – ”en siffra som normalt är reserverad för tävlingsmotorer”, säger Lamborghini.

Den siffran kommer att göra detta till den V8 med högst varvtal som sitter i någon nuvarande produktionsbil. Faktum är att endast en handfull väggående hyperbilar – inklusive Mercedes-AMG One, GMA T50 och Aston Martin Valkyrie – har motorer som snurrar snabbare.

Lamborghini V8

Lamborghini Urus använder också en 4,0-liters V8 med dubbelturbo, men medan det är en Audi-utvecklad klump som delas med olika Porsche-, Bentley- och Audi RS-modeller, sägs 634:ans kraftverk vara helt nytt och helt utvecklat i Sant’Agata.

Lamborghini sa att en ”avgörande del av designprocessen var att definiera ljudet” av den nya motorn, som man lovar kommer att ha en ”unik och distinkt karaktär och ge föraren en oöverträffad körupplevelse”.

Den kommer att arbeta i tandem med en slimmad, lätt, axial-flux elmotor integrerad framför den åttastegade automatlådan med dubbelkoppling, som skickar upp till 148 hk till bakaxeln.

Lamborghini har ännu inte bekräftat om denna motor levereras av det brittiska företaget Yasa, precis som Revueltos.

Tillverkaren har inte heller angett den totala kombinerade effekten, men den kommer sannolikt att ligga någonstans norr om 900 hk.

Drivlinan i 634 skiljer sig markant från den i V12-bilen, som har två elmotorer på framaxeln och en i växellådan, även om 634 också förväntas ha sitt traktionsbatteri med liten kapacitet placerat i transmissionstunneln i syfte att få en kompakt förpackning och optimal viktfördelning.

Övergången till ett PHEV-system har betydande konsekvenser för det dynamiska beteendet hos Hurácans ersättare. ”Själva paketet är mycket bättre än en vanlig förbränningsmotorbil”, säger Federico Foschini, försäljnings- och marknadschef på Lamborghini, till Bilnytt.

”Det finns egenskaper som du inte kan uppnå om du inte har en elmotor [t.ex. aktiv vridmomentvektorisering]; det ger dig möjlighet att utnyttja motorns potential ännu mer.”

Visuellt kommer den nya superbilen att vara tydligt relaterad till flaggskeppet Revuelto. Den kommer att ha en dramatisk silhuett som följer designchefen Mitja Borkerts ”rymdskepps”-idé, liksom en rad kännetecken som har blivit Lamborghinis kännetecken, inklusive ett gapande hexagonalt avgasrör, Y-formade LED-lampor och framträdande luftkanaler genom hela kroppen för att öka downforce.

De grundläggande principerna för kolfibermonocoquen ”monofuselage” som introducerades med Revuelto förväntas också överföras. De många dyra kompositer som används i flaggskeppets superbilsstruktur kommer dock troligen inte att delas av juniormodellen.

Nya Lamborghini

Istället kommer man att använda billigare aluminium där det är möjligt, utan att det påverkar styvheten i någon större utsträckning, i linje med vad som är fallet med den nya modellen. Den bakre underramen är redan i aluminium på Revuelto, men framvagnen kan till exempel följa efter på den yngre superbilen.

Denna filosofi att reservera exotiska material för viktiga strukturella element skulle matcha den som används för Huracán och Audi R8. De hade en ”ryggrad” av kolfiber – centraltunneln och det bakre skottet – men använde mest aluminium på andra ställen.

Plattformen kommer också att förkortas för att visuellt skilja den nya bilen från den 4947 mm långa Revuelto. Som referens kan nämnas att Huracán Tecnica är 4567 mm lång.

Övergången till monofuselage-chassit möjliggör också elektrifiering av Huracán-efterträdaren.

Lamborghini kommer att bygga Huracán-efterföljaren på samma produktionslinje som Revuelto. Det blir första gången som märket bygger båda sina superbilar i serie, på samma linje – vilket utan tvekan underlättas av att de delar stora arkitektoniska och elektriska komponenter.

You may also like

Leave a Comment