Bilder har dykt upp på nätet som påstås visa Alfa Romeos lilla elektriska SUV inför dess ankomst i början av 2024 som startpunkten för företagets nya uppställning.
Den fungerar som en indirekt ersättare för superminin Mito och var ursprungligen känd som Brennero men är nu bekräftad att ta ett annat namn i utställningslokalerna. Den nya crossovern kommer att sitta under Tonale crossovern och baseras på samma e-CMP-plattform som Jeep Avenger, Peugeot e-2008 och Fiat 500e.
Alfa Romeo avböjde att kommentera de inofficiella bilderna, som först dök upp på Instagram och nu cirkulerar mer allmänt.
Med en längd på cirka 4,1 meter och en bredd på 1,8 meter blir den den minsta Alfa Romeo modellen sedan Mito slutade tillverkas 2019 – och företaget har antytt att den kommer att förbli den minsta bilen i sortimentet på grund av den minskande efterfrågan på exklusiva superminis.
Alfa Romeos produktchef Daniel Guzzafame berättade: ”Mito kommer inte att ersättas som den var, men den kommer säkert att indirekt ersättas av B-segment SUV.
Han tillade: ”Premium B-segmentet existerar inte, och runt om i världen behöver vi fylla det. Med en oändlig mängd pengar, resurser, tid? Fantastiskt, jag gör allt. Men utan det måste jag rationalisera; jag måste välja de segment som faktiskt är relevanta för baskunderna i premiumsegmenten.
”Vi övervägde mycket. Vi behövde bestämma oss för om vi skulle ha två dörrar eller fyra dörrar, så vi fattade ett beslut och Mito kommer inte att ersättas som den var. Men vi får se. Hela världen utvecklas, små bilar blir viktigare igen.”
Alfas lilla SUV – som kommer att kosta runt 400,000kr – kommer i linje med företagets mål att locka nya köpare som familjer och kvinnor, eftersom man vill komma bort från att bara ses som ett ”sportigt märke” som gynnas av medelålders män.
Den ännu okända modellen kommer att matcha sitt Jeep-syskon med en räckvidd på cirka 40 mil från ett 54kWh-batteri, som levererar ström till en 154 hk enkel elmotor.
Crossovern kommer att följa Jeep och Peugeot och även erbjudas med mild-hybrid bensinmotorer, men det är ännu inte bekräftat om detta kommer att vara fallet i Storbritannien. Hur som helst kommer den att erbjudas enbart som en elektrisk modell när märket fasar ut förbränningen från 2027.
Guzzafame har kört en förproduktionsprototyp och gav sina intryck: ”Fantastiskt. Jag älskar den. Den är unik. Det finns ingen annan elbil på marknaden som körs på det sättet. Det är precision, det är vad Alfa Romeo är känt för.”
När det gäller designen behåller den Alfas karakteristiska V-formade frontgrill och har en motorhuv och en slående ny strålkastardesign som liknar den på den nyligen avslöjade halobilen 33 Stradale. Andra utmärkande drag inkluderar en bluffig ”coda tronca” bakdel, korta överhäng i båda ändar och en ”djärv hållning”.
På insidan visar de läckta bilderna en digital instrumentpanel och ett instrumentkluster som liknar det som finns på befintliga Alfa Romeo, med en central avläsning som visar hur mycket av bilens kraft som går till varje hjul.