Smart #5

Konceptbilen Smart #5 har presenterats som en första titt på märkets största och mest tekniskt avancerade elbil hittills.

Med en storlek ungefär i linje med Audi Q3 och Volvo XC40 introducerar #5 en ny stylingriktning med hårdare kanter och ett mer robust utseende än Smarts två mindre crossovers, #1 och #3.

Nyckeln till det nya utseendet är de segmenterade LED-lamporna, ett tydligt avsteg från Mercedes-Benz-stilens ljusramper på #5:s syskon.

Offroad-egenskaperna hos #5 förstärker det mer robusta utseendet och signalerar ett nytt engagemang för den ”livsstilsmarknad” för utomhusbruk som snabbt växer i Smart-delägaren Geelys hemland Kina.

”Med den här bilen lämnar vi alla gränser bakom oss och öppnar upp ett nytt segment för kunder i Europa och resten av världen”, säger Dirk Adelmann, VD för Smart.

Produktionsversionen av #5 kommer med stor sannolikhet att dela SEA-plattformen med sina rangkamrater, liksom med bilar från andra delar av Geelys portfölj, inklusive Polestar 4, Volvo EX30 och Zeekr X.

Smart #5

Till skillnad från dessa bilar kommer dock #5 att använda en 800V elektrisk arkitektur för mycket snabbare laddningshastigheter, och det har bekräftats att den kommer att ha ett batteri med mer än 100 kWh i kapacitet, vilket kommer att vara bland de största av alla elbilar i denna storlek.

Smart hävdar en räckvidd på mer än 55 mil mellan laddningarna och att laddningen kan fyllas på från 10-80% på 15 minuter.

Som referens använder #1 en 400V-arkitektur som levererar en maximal laddningshastighet på 150 kW, vilket möjliggör en 10-80% påfyllning på under 30 minuter. Räckvidden under tiden är upp till 273 miles.

Smart bekräftade också att #5 har fyrhjulsdrift, vilket tyder på att den använder två elmotorer, en monterad på varje axel.

Ingen effektsiffra har angetts ännu, men den andra Smart-bilen med dubbla motorer, #1 Brabus, har en motor på 154 hk fram och en större motor på 268 hk bak, vilket ger 422 hk.

Produktionsversionen av #5 kommer sannolikt också att erbjuda en billigare variant med en motor och längre räckvidd.

Invändigt introducerar #5 en instrumentbräda med nytt utseende, som integrerar den digitala instrumentdisplayen och dubbla infotainment-pekskärmar i en stor oval form.

Smart #5

Den nya omborddatorn bygger på den amerikanska chiptillverkaren AMD:s V2000-processor, som ger tillräckligt med kraft för en ny, mer avancerad assistent med artificiell intelligens. Detta ger förbättrad röststyrning för funktioner som textmeddelanden, klimatkontroll och satellitnavigering.

Fysiska knappar för kritiska funktioner som fönsterhissar och varningsblinkers har tagits bort till förmån för en permanent beröringskänslig panel.

#5 kommer att presenteras i produktionsform senare i år och beräknas landa i Sverige 2025, med ett pris från cirka 475,000kr i enmotorigt utförande.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *