Att bara fokusera på batterielektriska fordon som ett sätt att nå EU’s koldioxidmål kommer att ”misslyckas”, har VD för Ineos Automotive sagt och insisterar på att vi behöver en blandning av tekniker för att framgångsrikt nå målen.
Lynn Calder, som talade vid Society of Motor Manufacturers and Traders (SMMT) Electrified-konferens, berättade för delegaterna att fokus på kraftkällor som väte – samt effektivare hybridförbränningsmotorer – tillsammans med BEV var den bästa vägen framåt.
Hon sa ”Vi pratar om elbilar hela tiden. Jag tycker att det är ganska farligt. Jag tror att vi kommer att behöva en blandning. Jag tror att vi behöver en plan, för om vi bara säger att elfordon är vägen framåt för Storbritannien, och det är allt vi kommer att ha, tror jag att det finns en risk att vi kommer att misslyckas och en risk att det kommer att bli dyrt.”
Men hennes kommentarer tillbakavisades av Richard Bruce, transportdepartementets chef för minskade koldioxidutsläpp från transporter, som sa att det ”kan användas som en ursäkt för passivitet” att gå vidare med mer än ett bränslealternativ, med tanke på dess tvetydighet inom politiken.
Han sade: ”Det finns en tydlig fördel för BEV med tanke på den aktuella tidsramen. Om vi har alternativa bränslen tillgängliga kan vi använda dem i andra delar av marknaden där batterier inte är lika lönsamma, t.ex. inom flyget.”
Detta stöddes av Carlos Rodrigues, chef för Renault Trucks, som tryckte på att batterielektriska fordon bör vara förstahandsvalet, särskilt när det gäller den kommersiella sektorn, med vätgas som används när problem, som vikt, gör batterierna mindre effektiva.
”Om man tittar på siffror som NOx [kväveoxid] och dess totala påverkan är BEV det överlägset bästa alternativet, särskilt jämfört med vätgas”, sa han. ”Låt oss vara tydliga: vi vet att vätgas är ett alternativ, men det är inte alternativet.”
Men Calder, som i december förra året tog över det Jim Ratcliffe-ägda företaget, backade upp sin poäng genom att fokusera på dem som arbetar i mer avlägsna områden, till exempel vissa köpare av märkets Ineos Grenadier – som i sig endast säljs med en 3,0-liters ren bensin- eller dieseldriven motor.
”Vi tror att det finns olika användningsområden för olika tekniker för olika fordon”, säger hon.
”Det finns fordon där ute som inte kommer att vara idealiskt lämpade för eldrift. Vi tror att vårt är ett av dem, eftersom det kommer att användas på ett sätt som innebär att det bogserar saker, arbetar hårt; det kommer att vara uppe i bergen; det kommer att vara mitt ute i ingenstans.
”Om du verkligen vill använda den på det sättet är eldrift inte ett bra svar baserat på den infrastruktur som finns idag.”
Augustín Martín, chef för Toyota UK, höll med Calder och sa till konferensen: ”Om koldioxid är fienden kan den inte lösas med en enda teknik. Valfrihet kan aldrig vara dåligt.”
Med ett bredare perspektiv på frågan tillade han att ”inte alla regioner i världen befinner sig på samma plats”, med vissa länder som ännu inte är redo för elbilar och där andra alternativ skulle kunna användas.
”Alla ansträngningar för att minska koldioxidutsläppen bör applåderas”, sa han. ”Varje minskning är fantastisk. Det är så vi bygger framtiden.”