Home Nyheter Hur AI kommer att göra det möjligt för oss att prata med våra bilar

Hur AI kommer att göra det möjligt för oss att prata med våra bilar

by admin
AI bil

En fras som dyker upp ofta nuförtiden är ”den mjukvarudefinierade bilen”, eller ”det mjukvarudefinierade fordonet”.

Vid första anblicken låter det som att tillverkarna välkomnar idén att aktivera funktioner som uppvärmda säten i utbyte mot extra pengar från köparen, något som har varit föremål för debatt på senare tid.

Men det handlar inte bara om det. Tanken är att genom att basera vad en bil gör och hur den fungerar mer på mjukvara och mindre på hårdvara, kan funktioner som ADAS, infotainment, antikollisionssystem och gränssnitt ändras eller förbättras utan att ta isär bilen eller tillverka nya delar.

I teorin borde det vara bättre för oss bilköpare. Det sker redan och till exempel kan utformningen av en pekskärm och de funktioner den möjliggör uppgraderas genom att ny programvara flashas in i bilen, ungefär som när man laddar en ny app på en telefon eller dator.

Det möjliggör också införande och uppdatering av AI i bilens gränssnitt mellan människa och maskin, till exempel för att göra det enklare för föraren att styra aspekter av bilen med röstkommandon som faktiskt fungerar.

Google och det stora underleverantörsföretaget Continental meddelade nyligen på 2023 Mobility Show i München att de kommer att samarbeta för att införa Googles data och AI-teknik direkt i fordonsdatorer. Systemet kommer att baseras på Continentals nya Smart Cockpit High-Performance Computer (HPC).

Tanken är att generativ AI ska göra det möjligt för passagerarna att prata med bilen i naturligt tal, utan att behöva formulera klumpiga fraser eller anpassa sig till en viss vokabulär. Igenkänningen och bearbetningen sker i molnet och drar nytta av den enorma kraften i Googles datorer snarare än den som lagras i en ynklig processor i bilen.

En av de viktigaste skillnaderna mellan detta och tidigare system är hur föraren kan kommunicera med bilen. Föraren kan ställa följdfrågor utan att behöva upprepa hela sammanhanget eftersom Google Clouds generativa AI tar hand om det. Systemet kommer dock inte att vara helt fordonsagnostiskt, utan varje bil har tillgång till information som är specifik för just den bilens eller modellens instruktionsbok.

Så om föraren vill fråga var en USB-port finns eller vad däcktrycket ska vara, ska han eller hon få ett snabbt och korrekt svar. I övrigt bör användningen av konversationstal göra det enklare att ta reda på lokala sevärdheter eller något annat du vill veta.

Även om den kombinerade lösningen kommer att vara klar om cirka 18 månader, finns HPC-arkitekturen redan där ute. (Volkswagen ID-familjen är ett exempel.)

Det som gör HPC flexibel och förmodligen mer stödjande för idén med mjukvarudefinierade bilar är att den kan köra flera olika typer av mjukvara från olika leverantörer samtidigt. Och om det fungerar bra i verkligheten kommer Continentals och Googles generativa AI förhoppningsvis att göra det enklare att interagera med en bil och mindre beroende av att ta ögonen från vägen.

You may also like

Leave a Comment