Home Uncategorized Hot urban El-koncept ger en försmak av helt nya Nissan Micra

Hot urban El-koncept ger en försmak av helt nya Nissan Micra

by admin
Nissan Micra El koncept

Nissan har förhandsvisat den efterlängtade nästa Micra med det motorsportinspirerade 20-23 hot hatch-konceptet.

Den slående superminin skapades för att fira 20-årsdagen av biltillverkarens europeiska designcenter i Paddington, London, och bär influenser från både Nissans deltagande i Formel E-serien och företagets ”arv av djärva hatchbacks”.

Konceptet presenterades av företagets VD och koncernchef Makoto Uchida framför Nissan Design Europes (NDE) huvudkontor, och platsen i centrala London valdes för att understryka att 20-23 är en ”sportig urban” bil.

NDE-teamets uppgift var att designa en bil ”utan begränsningar”, som de skulle vilja köra ”på gatorna i den stad där de arbetar”. Resultatet är en tydligt tävlingsinspirerad design som tar inspiration från riktiga racerbilar genom att använda enorma diffusorer fram och bak, en bakvinge i touring car-utförande, stora hjulhus och racingdäck med extremt låg profil.

Andra mycket konceptuella stylingdetaljer är takscoop, tävlingsnummer, saxdörrar i Lamborghini-stil och luftledande lameller i toppen av vingarna – alla detaljer som enligt tillverkaren fortsätter ”en lång Nissan-tradition av att ge iögonfallande lekfullhet till världen av hatchbacks och stadsbilar”.

Nissan Micra El

Bakom den eleganta fasaden ger 20-23 den bästa bilden hittills av Nissans elektriska ersättare till Micra, som ska börja tillverkas 2026 ovanpå CMF-BEV-plattformen som allianspartnern Renault använder för sin egen 5 supermini och Alpine A290 hot hatchback.

Ersättaren till Micra förhandsvisades i början av förra året som en kompakt femdörrars supermini med en silhuett som liknar den retroinspirerade Renaultmodellen, men med en rad distinkta designdetaljer som förväntas delas med andra elbilsmodeller i Nissans sortiment.

Några av de kännetecken som syns på den första sidoprofilbilden, inklusive de tvådelade cirkulära LED-ljusklustren och det svarta ”flytande” taket, har förts över till konceptet. De två bilarna har liknande silhuett och proportioner, trots att 20-23-konceptet saknar produktionsbilens bakdörrar.

Interiören i konceptet är mycket mindre uppenbart relaterad till något som kommer att nå utställningsrummen, och är utformad som en ”futuristisk tolkning av en racerbils nakna funktionalitet”.

Föraren och passageraren måste klättra över skumklädda stag för att komma åt sina djupa skålade säten och i stället för en ratt greppar föraren en okliknande enhet med en rad strömbrytare och knappar, med paddlar placerade bakom den för att justera prestandan hos elmotorerna och de regenerativa bromsarna.

Den spartanska kupén, komplett med brandsläckare, exponerad metall och ”bara ett par skärmar för viktig information”, säger Nissan, förväntas utvecklas till en mer rymlig och komfortfokuserad uppsättning för den slutliga produktionsbilen, men en rad nya Nissan-koncept (liksom Ariya SUV) har minimalism på insidan, så det är troligt att Micras ersättare kommer att följa efter.

Nissan Micra El

Nissan har gett få detaljer om sin minsta elbil (inte minst namnet, som kanske inte blir Micra), men eftersom den baseras på CMF-BEV-plattformen kommer den att ha en multilänk-bakaxel och en rad lättviktsåtgärder, inklusive ett batteripaket uppdelat i fyra utrymmeseffektiva moduler och elmotorer som inkluderar kraftomvandlaren och krafthanteringsboxen.

Modellen kommer att byggas tillsammans med Renault 5 vid den franska biltillverkarens ElectriCity-produktionsnav i norra Frankrike, utan tvekan med samma frontmonterade motor på 134 hk och med samma räckvidd på 40 mil som sitt syskon. Den kommer också att ligga på samma prisnivå, runt 280,000kr.

Det sportiga fokuset i 20-23 konceptet antyder att det finns potential för en prestandaversion av Nissans supermini, ungefär som Alpine A290 kommer att fungera som det heta syskonet till Renault 5. Nissan har redan talat om sin avsikt att återuppliva det vilande prestandamärket Nismo för den elektriska eran, sannolikt med en sportig version av crossovern Ariya i spetsen.

Nissan Micra El

En liknande version av ersättaren till Micra skulle passa perfekt in i ett växande segment av eldrivna kombibilar och konkurrera med Volkswagen ID 2 GTI, Mini Cooper SE och Abarth 500e.

Nissan har inte sagt om designen av den produktionsspecifika Micra-ersättaren kommer att hanteras av NDE-teamet, som leds av Matthew Weaver.

Enheten har varit ansvarig för att skapa de storsäljande crossover-bilarna Juke och Qashqai samt en serie radikala koncept som ger en föraning om det japanska märkets framtid.

Weaver talade på 20-årsdagen av NDE:s etablering: ”Vi är ett relativt litet team men jag ser med stolthet tillbaka på det konsekvent djärva, uppfriskande och innovativa arbete vi producerar – och har gjort sedan dörrarna först öppnades här för 20 år sedan.

You may also like

Leave a Comment