Heta Aston Martin DBX S med V12-motor ryktas

Testning pågår av Aston Martins super-SUV DBX S, med möjlig V12-drift.

Aston Martin förbereder en ny, ännu mer högpresterande variant av SUV:n DBX, eventuellt med V12-kraft och med namnet DBX S. Våra spioner har fångat den i händerna på märkets ingenjörer.

Som våra spionbilder avslöjar kommer DBX S:s design att vara betydligt mer aggressiv än den ursprungliga DBX. En ny, mycket större grille står i centrum på framsidan, där standardbilens horisontella lameller försvinner till förmån för ett svart nät.

Den främre stötfångaren har omformats runt den nya grillen, med en enda, djup luftgallring som sträcker sig över hela frontens bredd och stiger upp på vardera sidan om huvudkylargrillen. De förstorade ventilerna har utformats för att kyla ett kraftfullare kraftverk än tidigare, som antingen kan vara en trimmad version av DBX:s 4,0-liters AMG V8 med dubbelturboladdning eller märkets egen 5,2-liters V12.

Rapporter från våra spioner tyder på att DBX S:s avgasljud matchar det från Aston Martins V12-drivna coupéer, DB11 och DBS Superleggera. Om DBX S ska gå i strid med super-SUV:er som Porsche Cayenne Turbo GT med 631 hk och Bentley Bentayga Speed med 626 hk skulle en V12 ge den eldkraft som krävs för att göra det.
Aston Martin DBX S – spyshot 610

Aston Martin erbjuder för närvarande den AMG-baserade V12:an i olika inställningar, från 600 hk i DB11 till 715 hk i DBS. Någonstans däremellan finns DB11 AMR, som är utrustad med en version med 630 hk – om DBX S verkligen använder sig av en V12 är detta den effekt som vi skulle förvänta oss, för att få den i linje med sina rivaler.

Den 542 hk starka 4,0-liters V8:an i standard-DBX:an kan dock också sträcka ut sig för att få mer kraft, vilket demonstreras av den flatplane-kurvanordning som är monterad på Mercedes AMG-GT Black Series, som ger 720 hk. Att installera en mer kraftfull V8 i DBX är enklare och billigare än att bygga in en V12.

Bortsett från den nya nosen är denna förproduktionsmodell i stort sett oförändrad jämfört med den ursprungliga DBX, förutom en uppsättning fyrdubbla slutrör som ersätter den dubbla installationen i standardbilen. Den bakre ankstången och den breda ljuslisten finns kvar, tillsammans med takspoilern som är utformad för att driva ut vatten från bakrutan vid hög hastighet.

Under huden kommer DBX S att använda en reviderad adaptiv luftfjädring med en mer sportig kalibrering, för att öka styrningen. Den nya hardcore-varianten kommer att ingå i en rad nya DBX-modeller, med en sexcylindrig mildhybridversion före slutet av året och en plug-in-hybrid som också är på gång. DBX S förväntas komma i början av 2022.

Lämna en kommentar