Home Nyheter Genomsnittsvikten för nya bilar har ökat med nästan 400 kg på sju år

Genomsnittsvikten för nya bilar har ökat med nästan 400 kg på sju år

by admin
bilvikt

Den genomsnittliga vikten för en ny bil har ökat med nästan 400 kg under de senaste sju åren.

En analys av viktsiffror från Bilnytts vägtester visar att mellan 2016 och 2023 – ungefär en modellcykel – ökade den genomsnittliga tjänstevikten för nya bilar från 1553 kg till 1947 kg.

Ökningen kan delvis hänföras till SUV:arnas ökande popularitet. Av alla bilar som testades av Autocar under 2016 var 16 SUV:ar eller crossovers. Dessa hade en genomsnittlig medelvikt på 1722 kg, 169 kg mer än för alla modeller som testades det året.

Många av de SUV:ar som kördes det året var tyngre än sina motsvarigheter i form av sedaner eller kombi. Skoda Kodiaq vägde till exempel 1751 kg, 246 kg tyngre än Skoda Superb som testades året innan. På samma sätt var Jaguar F-Pace 180 kg tyngre än XF med samma 2,0-liters dieselmotor.

År 2023 testades totalt 24 SUV:ar, crossovers och pickuper, och de hade en medelvikt på 1985 kg. Det är en klyfta på 38 kg jämfört med det totala genomsnittet – betydligt mindre än skillnaden på 169 kg 2016.

SUV:ar och crossovers vägde i genomsnitt 1906 kg, vilket var under medelvärdet för alla modeller som testades 2023 – vilket tyder på att även om den ökade andelen SUV:ar på marknaden delvis är ansvarig för den totala viktökningen, är det inte den enda orsaken.

Detta förslag stöds av det faktum att den genomsnittliga SUV som testades 2023 var 183 kg tyngre än den var 2016.

Elektrifieringen har också spelat en roll i att göra nya bilar fetare. Batterielektriska modeller som testades på väg av Bilnytt förra året hade en genomsnittlig vikt på 1991 kg. Förbränningsmotordrivna bilar var nästan 100 kg lättare, 1897 kg.

Exklusive hybrider och plug-in-hybrider, som bär bördan av elmotorer och stora batterier, sjunker denna siffra till 1841 kg, eller 150 kg mindre än den genomsnittliga elbilen.

Denna skillnad återspeglas i den bredare trenden för bilar som testats sedan 2000. Det årliga genomsnittet pendlade mellan 1500 kg och 1650 kg fram till 2018, då det nådde 1700 kg för första gången. Det sjönk tillbaka till 1675 kg 2019 men har bara ökat sedan dess och nådde 1879 kg 2022 och sedan 1947 kg året efter.

Trenden visar inte heller några tecken på att vända: medelvikten för de bilar som testades under första kvartalet 2024 – varav en majoritet var antingen eldrivna, SUV:ar eller både och – var 2087 kg.

Den tyngsta av dessa var den eldrivna Mercedes-Benz EQS SUV, på nästan otänkbara 2899 kg.

Elektrifieringen och SUV:arnas popularitet är naturligtvis inte ensamt skyldiga till den pågående viktökningen. Erosionen av stadsbil- och superminiklasserna spelar också en roll för att bidra till att driva upp genomsnittsvikterna, med färre modeller under 1000 kg som anländer varje år för att kompensera de tyngsta bilarna på marknaden.

År 2003 testade Autocar sex bilar som vägde mindre än 1000 kg och ytterligare sex som vägde mellan 1000 kg och 1100 kg. År 2023 testades endast en ”bil” under 1000 kg – Citroën Ami – som tekniskt sett inte är en bil utan en fyrhjuling.

Den lättaste riktiga bilen som testades förra året var Alpine A110 R sportcoupé på 1065 kg, följt av Hyundai Kona bensindriven crossover på 1352 kg.

You may also like

Leave a Comment