Inför Los Angeles Auto Show visade det koreanska lyxmärket upp en vacker fyrsitsig bil i utomhusmiljö, den tredje i biltillverkarens koncepttrilogi.

Det krävs mycket för att locka en folkmassa i Los Angeles, men på stranden i Malibu samlades en folkmassa för att se den nya Genesis X Convertible Concept, en fyrsitsig elbil som kanske eller kanske inte kommer att se dagens ljus.

Passagerare på stranden, till synes alla journalister som var i stan för bilsalongen i L.A. och till och med en granne – en äkta filmstjärna som man snarare ser köra en Aston Martin och slåss mot skurkar – kom alla för att beskåda den nya koreanska kryssningsbilen.

”Platsen var ett naturligt val eftersom Kalifornien leder USA i fråga om användning av elfordon och det tempererade klimatet gör det möjligt att njuta av cabrioletbilar året runt”, säger Genesis.

Genesis X Convertible

Konceptet drivs, åtminstone i teorin, av elektricitet. I verkligheten måste detta koncept, liksom många andra genom bilhistorien, skjutas försiktigt för att få det på plats. Icke desto mindre var tanken att visa att elbilar inte bara behöver vara utilitaristiska apparater. De behöver inte vara intetsägande crossover-bilar, även om de säljer bäst. De kan se coola och kanske till och med sexiga ut. Ja, jag sa det, sexiga.

”Om någon tror att elbilar inte kan vara sexiga kommer Genesis att visa motsatsen”, säger Luc Donckerwolke, varumärkets designchef från Belgien. ”Alla bilar från Genesis kommer att ha en hög grad av känslighet och attraktivitet. I en fas där många människor fortfarande försöker förstå om en elbil ska vara en del av deras dagliga körning, erbjuder vi detta bevis.”

Cabrioleten är den tredje i en trilogi av Genesis X-koncept som inleddes förra året med Genesis X Concept, en EV-baserad GT, och fortsatte med Concept X Speedium Coupe, en kanske olyckligt proportionerad tvådörrars. Av de tre var den här, skulle man kunna säga, den mest tilltalande, med sina släta sidor som saknar ens dörrhandtag och med små TV-skärmkameror som yttre backspeglar. Formen är osmyckad och rörlig, med rundade flanker som ser ut som en båtsvans, uttalade hjulbågar och till och med en liten ankstjärts-spoilereffekt på bagageluckan.

”Du spelar på två olika karaktärer, atletiskhet och sportighet, som är antagonister, så det skapar en spänning, eftersom harmoni i sig själv ibland är lite tråkigt, och vi vill verkligen skapa den här spänningen”, säger Dockerwolke.

Cabrioleten ska också ha ett utdragbart, fällbart hardtop med integrerade transparenta måntak ovanför varje frontpassagerare, ”för att ge en öppen känsla även när den är stängd”.

Är du redo för lite designprylar?

”Genesis X Convertible-konceptets långa motorhuv, generösa streck till axel, korta främre överhäng och långa hjulbas dras bakåt mot det långa däcket, vilket accentuerar dess ståtliga men ändå avslappnade stil”, säger Genesis. ”Den anti-kantade Paraboliska linjen betonar profilens kungliga karaktär och skapar spänning mellan de fulla ytorna genom en mjukt bakåtlutande horisontell bälteslinje, medan muskulösa blåsor runt hjulen bildar en atletisk ”Coca-Cola-flaska”-planvy och integreras i en elegant siluett när man ser den från sidan.”

Genesis X Convertible inredning

När det gäller drivlinjespecifikationer, trots att Genesis säger att bilen är eldriven, vägrade Genesis att erbjuda något specifikt eftersom alla drivlinor skulle vara av i framtiden någonstans.

”Det är en EV-drivlina”, medgav Donckwolke. ”Men det är för tidigt att prata om det. Vi arbetar med detta. Och vi vill inte nu komma med en utställningsbil för att prata om siffror, som i princip bara kan vara teoretiska. Vi arbetar med rätt partner för att få fram rätt mängd prestanda, som enligt min åsikt kommer att vara tillräcklig prestanda för att passa den här stilen. Så det är inte superbilsprestanda, utan adekvat prestanda.”

Oavsett detta sa de människor som gick förbi på stranden, några journalister och kanske till och med några av er som klickar er igenom fotogalleriet att de trodde att den skulle sälja.

”Vi har haft några interna utställningar med den här bilen, vi har redan fått hundratals förfrågningar om att bygga den redan”, säger designern. ”Vi undersöker i princip hur vi kan skapa ikoner för varumärket. Och det här är en av de vägar som vi kanske tar.”

Så hur stor är chansen att vi kommer att få se en produktionsversion av den här?

”Låt oss säga så här, jag lägger ner en enorm mängd av min energi för att göra det möjligt.”

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *