Kraftfullare Corvetter är på väg. Här är varför Z06 kanske ändå blir vår favorit.
Nämen! Titta på Amerikanska sportbilar. Dom har blivit vuxna nu. Den dök upp 2020 i form av C8 Stingray och tog hem våra Golden Calipers, och nu, till 2023, får Corvetten en rejäl uppgradering. Möt 2023 års Chevrolet Corvette Z06, som kommer med mer av allt: kraft, elegans, ljud, vibrationer, svansföring, downforce, grepp, lyx, anpassning. Den är helt fri från turbos och elektrifiering och vi har fått höra att det är den bäst presterande Corvetten någonsin. Snabbare Corvetter finns på horisonten, men den här helt analoga Corvetten verkar vara redo att förbli vår favorit. Här är anledningen till det:
Drivlina
För att kunna mäta sig med superbils storheter som Ferrari F8 och Lamborghini Huracán utvecklade Chevy en riktig racingmotor tillsammans med Pratt & Miller. Bilen som motorn driver har tävlat framgångsrikt i GTLM-serien och vunnit första och andra plats i klassen vid de senaste 24 timmarna i Daytona. Corvette-teamet lyckades sedan mirakulöst få den att uppfylla alla förutsebara utsläppsbestämmelser. Den resulterande LT6-motorn delar inget annat än det historiska måttet 4,4 tum för borrning och centrum med alla tidigare småblockiga V-8-motorer och har en flatplane-kranaxel precis som Ferrari, McLaren, Lotus och andra seriösa superbilstillverkare har använt. (Liksom den senaste – och kärt bortgångna – Ford Mustang Shelby GT350, förstås.) Chevys är den största flatplane V-8:an någonsin, med en volym på 5,5 liter.
Vi förklarar på annat håll exakt hur Chevy gjorde detta samtidigt som den producerar 670 hästkrafter vid 8 400 varv per minut och 460 lb-pund vid 6 300 varv per minut – vilket gör LT6 till historiens kraftfullaste naturinsugande produktions-V-8:a. Så här berättar vi bara att den här motorn verkligen får Corvette Z06 att låta och kännas som en superbil. Det finns inget bättre än surret och skällandet från en stor V-8 med platt plan. Och nu när så gott som alla andra V-8 plattor använder sig av avgasstämplande turboladdare, låter Z06:s LT6 bäst. Ett unikt centerutlopp gör det mesta av denna ljudliga extravaganza med ”omvänd megafon”-spetsar som reflekterar ljudet tillbaka över motorn och in i cockpit. Bellissima.
Med allt ljud följer en hel del vibrationer, så C8:s åttaväxlade transaxelklockhus har fått extra räfflor och längre bultar för motormontering för att klara av det. Ett sjätte kopplingspaket läggs till på den jämna växelns axel, som matchar det som den udda axeln redan använder för att hantera den extra kraften. No-lift-shifting stöds också, vilket innebär att motorn bibehåller full effekt under växlingarna i Track-läget med vidöppen gas, förutsatt att bilen är riktad i en rak linje. Ytterligare interna bafflar säkerställer att oljeupptagningarna aldrig blir svältfödda under ett spårpass. Och eftersom motorn med mindre cylindervolym producerar mindre vridmoment i låg slutarnivå än den 6,2-liters LT2 small-block, förkortas axelförhållandet från Stingray Z51:s 5,17:1 till 5,56:1 för att ge en starkare startkänsla.
På tal om lansering, för att bespara Z06-ägarna pinsamheten med en misslyckad holeshot vid ett stoppljus och besväret med att dyka in i skärmarna för att aktivera lanseringskontrollen, finns det ett nytt läge för ”manuell lansering” som fungerar så här: Med foten på bromsen tar du tag i båda växelpedlarna, släpper den ena och drar tillbaka den igen. Ge nu gas och motorn kommer att hålla ett grovt beräknat optimalt startvarvtal för när du släpper paddlarna och bromspedalen. En korrekt startkontroll gör det möjligt att skräddarsy starthastigheten bättre, medan man genom att hålla i båda paddlarna, ge gas och släppa allting initierar en rökig utbränning.
Modifieringar av chassit
Standard Z06:s totala körning är ungefär 35 procent styvare än Z51:s, och det spåroptimerade Z07-paketet gör det hela ytterligare 8 procent styvare. Högre fjädringsvärden möjliggör lägre nivåer för anti-rollbars. Alla Z06 får Magnetic Selective Ride Control 4.0-dämpning som är skräddarsydd för Z06 (det finns ingen unik Z07-kalibrering). Bromsarna är väsentligt uppgraderade med större rotorer runt om och frambromsar med sex kolvar som ersätter Stingrays enheter med fyra kolvar. Kolkeramiska bromsar är standard på Z07 och är tillval på basmodellen Z06.
Du kan välja mellan fem smidda aluminiumhjul och två kolfiberhjul, alla med storleken 10 x 20 tum fram och 13 x 21 tum bak (de största någonsin på en Corvette). Standard Z06 har Michelin Pilot Sport 4S ZP-däck medan Z07-paketet får Michelin Sport Cup 2 R ZP-däck. Kolfiberhjulen rakar in totalt 41 pund av den oavhängda vikten, men de kostar en hel del (särskilt den exponerade vävda versionen). Vi har fått veta att de är otroligt robusta och att folk som oroar sig för gropar kommer att byta ut betydligt färre kolhjul än de kommer att byta ut aluminiumhjul.
Chefsingenjör Tadge Juechter säger att Z06 är den snabbaste Corvette som hans team har testat på sina olika utvecklingskretsar, och att den har satt flera interna rekord. De snabbaste C7-Corvetterna var starkt beroende av däcken, så efter ett eller två bra varv sjönk tiderna snabbt. Den nya Z06:s bästa varvtid är bara något bättre än C7 ZR1:s, men den genomsnittliga varvtiden är mycket högre.
Det talar för bilens naturliga balans, som enligt Juechter gör Z06 exceptionellt lätt att köra hårt. Den är också otroligt klibbig – han anger försiktigt maximalt sidogrepp till 1,10 g för basmodellen Z06 och 1,22 g för Z07-paketet. (Observera att på GM:s 300-fotscirkel når Z07 cirka 80 mph och utvecklar betydande downforce, så vi kan se lägre resultat på vår snävare 200-fotscirkel).
Bästa förhållandet mellan downforce och drag
Alla Chevrolet Corvette Z06 från 2023 får en frontsplitter, sidoskärmar och en bakspoiler som standard är försedd med en avtagbar korgsnurra som genererar 365 pounds downforce bakåt vid 186 mph. De här delarna kommer i blank svart men kan beställas i exponerad kolfiber eller målad Carbon Gray. Vill du ha mer downforce? Ett valfritt aeropaket (standard på Z07) köper en mer uttalad frontsplitter och dykplan framtill, aerohägnader under kroppen som kanaliserar luft ut under bilens framsida för att öka downforce framtill, plus en bakre vinge som genererar 734 pounds downforce vid 186 mph. Det är mer än någon tidigare Corvette i produktion och ger det bästa förhållandet mellan downforce och luftmotstånd som GM har mätt.
Denna Z06 är den första som har unika front- och baksidor samt bredare fenderflänsar runt om. Luft till en tredje central motorkylare och till bromskylningskanalerna har drivit omkonstruktionen av frontpanelen, medan flyttning av avgasutsläpp från hörnen till mitten och luftutsugningsutsläpp har drivit omkonstruktionen av bakpartiet. Karossen blir 3,6 tum bredare för att täcka däck som är 1,2 tum bredare fram och 1,6 tum bredare bak. De bakre luftintagen är också större för att möta motorns ökade kylbehov. Bonuspoäng: Det nya kylarutrymmet i fronten och det nya avgasröret i bakre delen är oförändrat.
Uppgraderad interiör
På insidan finns handinpackade läderpaket och nya färgskalor, bland annat Adrenalin Red Dipped, som utökar den välkända färgen på sätena till dörrpaneler, instrumentbräda, innertaket och mattan. Ett nytt mer omfattande kolpaket lägger till väven över mittkonsolen, på dörrpanelerna, på rattkransen över och under och till och med på instrumentbrädan. Det mer förkortade kolpaketet finns fortfarande tillgängligt, liksom en smygande aluminiumklädsel som mörkar allt det ljusa metallarbetet. Det kommer också att finnas quiltade sömmar på dörrpanelerna och kupéns innertaket.
Anpassning
”Tillgänglig” är ett av Z06:s ledord. ”Våra kunder vill alltid ha det som vi inte erbjuder”, konstaterade Juechter, som en förklaring till varför Z06 kan fås i praktiskt taget alla tänkbara konfigurationer: coupé eller cabriolet i tre olika trimnivåspecifikationer (1LZ, 2LZ eller 3LZ) och en katalog av färgalternativ värdig Maserati, Ferrari eller Lamborghini: 12 exteriörfärger, sex färger för bromskoppar, strippalternativ, aeropaket och flera exteriöra accentdelar. Invändigt finns det sju interiörfärger och sex färger för säkerhetsbälten som kan blandas för tusentals kombinationer, plus tre stilar av säten och de tidigare nämnda kol- och Stealth Aluminum-klädselalternativen. Antalet totalt byggbara kombinationer skulle vara en siffra med många siffror, men det krävs ingen COPO-redskap eller extra kostsamma paket med borttagna funktioner för att bygga den lättaste möjliga 1LZ Z06/Z07 coupé med kolhjul och tävlingsstolar för bandagar, eller en laddad 3LZ cabriolet med alla kolutseendeprylar för grand touring.
Slutord
Corvette-teamet började med att jämföra Ferrari 458 och köpte sedan en 488 när den modellen dök upp. Det slutade med att de sålde 488:an och köpte en annan begagnad 458 på grund av den bilens mer själsliga karaktär. Deras mål med Z06 är att leverera all den spinnande kraft som finns i den underbara, naturgasdrivna, tidigare MotorTrend Best Driver’s Car i ett modernt paket som levererar en referensprestanda plus alla de bekvämligheter som Corvette-köpare har kommit att förvänta sig. Det kommer fler och kraftfullare Corvetter, men vi förutspår att den här kommer att bli vår favorit – precis som vi föredrar GT3 framför de kraftfullare Porsche 911:orna.
Oavsett om du har eller funderar på att skaffa en Chevrolet eller inte kan du alltid hitta din nästa bilförsäkring hos Bästbilförsäkring.se Dom jämför en massa olika försäkringsbolag och ser till så att du får det bästa priset på din bil.
Chevrolet Corvette Z06 2023 är utformad för att vara en lättillgänglig exotisk bil med ergonomiska reglage och en lättskött infotainment som kan servas till överkomligt pris hos Chevy-återförsäljaren i hörnet. Vid en första anblick kan Vette-teamet ha lyckats med det.