Home Nyheter Förnyad Volkswagen Golf GTI

Förnyad Volkswagen Golf GTI

by admin
VW Golf GTi

Volkswagen förbereder sig för att lansera nya Golf och avslöjar priser och specifikationer för prestandabilarna GTI och GTE samt de mer sparsamma ehybridvarianterna.

Den trogna familjehatchbacken får en omfattande översyn i sin 50:e år på försäljning.

De elektrifierade ehybridvarianterna börjar på 400,000kr, medan prestandavarianten Golf GTI kostar 430,000kr. Plug-in-hybriden Golf GTE med prestanda kostar också 430,000kr. GTI öppnar för beställning den 20 juni, medan de elektrifierade GTE och eHybrid är tillgängliga från den 27 juni.

Den åttonde generationens Golf fick en nystart i ett försök att behålla sin attraktionskraft fram till slutet av decenniet, då den kommer att ersättas av den eldrivna Mk9 Golf.

När den nu fyller 50 år får det tyska företagets storsäljare genom tiderna en omfattande uppsättning teknikuppgraderingar, förbättringar av användbarheten, materialförbättringar och ett nytt utseende både invändigt och utvändigt.

VW Golf GTi

Även drivlinan har förnyats med nya plug-in-hybrider med lång räckvidd, reviderade bensin- och dieselalternativ – och mer kraft till GTI, som kommer att leda drivlinan fram till lanseringen av den reviderade fyrhjulsdrivna Golf R senare i år.

Tre specifikationsnivåer för standardversionen av Golf erbjuds från och med lanseringen: Life, Match och Style för den traditionella Golf med luckkaross, och Life och Style för kombiversionen.

R-Line-bilar följer från 25 april, med priser från 440,000kr för R-Line hatchback och 460,000kr för kombin. Toppmodellen Golf R med prestanda kommer senare i år.

Utbudet inleds med ett urval av 1,5-liters fyrcylindriga turboladdade bensinmotorer och alla de första modellerna har traditionell framhjulsdrift. De inkluderar 114 hk och 148 hk turboladdade 1,5-liters bensinenheter – med och utan mild-hybridteknik.

VW Golf GTi

En omarbetad turboladdad 2,0-liters bensinmotor ingår också i utbudet med ytterligare 13 hk, 201 hk, i den uppgraderade 2,0 TSI – och 20 hk mer i GTI med 262 hk, som inte längre finns med manuell växellåda.

Golf 2024 syftar till att åter göra modellen till Europas nummer ett sett till försäljningsvolym, efter att flaskhalsar i leveranskedjan och minskad popularitet gjort att den halkat efter modeller som Peugeot 208, Dacia Sandero, Volkswagen T-Roc och Renault Clio i försäljningslistorna.

Stylingelement som utmärker nya Golf inkluderar ett upplyst Volkswagen-märke framtill – en funktion som möjliggjorts av en nyligen genomförd förändring i Europas reklamlagar – och en omprofilerad främre stötfångare med omdesignade luftkanaler (dekorerade med en bikakemönstrad insats på GTI).

En annan uppenbar förändring är de nya, kantiga LED-strålkastarna, som kan fås med VW:s IQ Light HD-matristeknik som tillval.

Det finns nya trösklar under dörrarna, liksom en mer framträdande spoiler ovanför bakluckan på GTI, en restylad bakre stötfångare och LED-bakljus i ny look.

VW Golf GTi

De 11 lackfärger som hittills erbjudits har utökats med fyra nya metallicfärger, och för första gången erbjuds ett svart tak som tillval på varianterna GTI, GTE och R-Line av Golf.

GTI kan också beställas med exteriöra kolfiberapplikationer för första gången, och den ikoniska teledial-fälgdesignen har återvänt till tillvalslistan för första gången sedan Mk6-versionen som en av fem nya designer för 2024 års hot hatch.

Invändigt har Volkswagen försett den uppgraderade Golf med en ny multifunktionsratt. Den återgår till knappkontroller och släpper de allmänt kritiserade kapacitiva kontrollerna som användes på Golf före facelift. Det finns också material av högre kvalitet i hela hytten för att hjälpa till att lyfta den upplevda kvaliteten.

Framför föraren sitter en reviderad instrumentdisplay med nya modellspecifika grafiska element, som kan väljas med hjälp av en ny ratt på ratten.

Avgörande för att skilja ”Mk8.5” från den pre-faceliftade Golf är introduktionen av VW:s nya fjärde generationens infotainmentsystem, kallat MIB4, som redan har rullats ut till de senaste Tiguan, Passat och ID 3 samt den nya sedanen ID 7.

Systemet har snabbare bearbetningstider, omarbetade menyer och snyggare grafik och körs via antingen en 10,4-tums pekskärm som standard eller en 12,9-tums pekskärm som tillval och introducerar en ny ChatGPT-driven röstassistent som kan användas för att styra luftkonditionering, telefon och navigationssystem samt för att komma åt internet.

Som en reaktion på kritiken mot den utgående Golfens dåliga ergonomi har pekreglaget för temperatur- och volymkontroll under infotainmentskärmen reviderats så att det nu är bakgrundsbelyst och ny programvara ger det snabbare reaktionstider.

VW Golf GTi

Den uppgraderade Golf har också Volkswagens 360deg View, Park Assist Plus och Park Assist Pro som tillval för första gången, vilket innebär att den kan parkeras på distans via en smartphone.

Volkswagen har inte avslöjat några prestandakrav för GTI, men insiders i Wolfsburg säger att dess 0-100km/h-tid underskrider föregångarens 6,2 sekunder. Toppfarten förblir begränsad till 250 km/h.

Dieselmotorerna får en vidareutvecklad version av Volkswagens turboladdade 2,0-litersmotor, som ger 114 hk och 148 hk i ett par 2,0 TDI-modeller.

De befintliga plug-in hybridmodellerna har omarbetats med vad Volkswagen beskriver som en andra generationens bensin-elektrisk drivlina.

Den består av en turboladdad 1,5-litersmotor (i stället för den tidigare 1,4-litersmotorn) och en elmotor och utvecklar 201 hk i nya 1,5 TSI eHybrid och ytterligare 20 hk jämfört med den utgående modellen, 268 hk, i 2024 GTE.

VW Golf GTi

De två Golf-modellerna med plug-in-hybrid får också ett 19,7 kWh litiumjonbatteri i stället för det 10,6 kWh batteri som användes i tidigare modeller.

Det kan laddas med upp till 11 kW via växelström och upp till 50 kW via likström, vilket ger snabbare laddning än tidigare.

Volkswagen hävdar en elektrisk räckvidd på cirka 10 mil för laddhybriderna och säger att de kommer att klara 100 mil vid marschfart med både batteriet och bränsletanken fulladdade.

Modellerna 2.0 TDI med 114 hk och 1.5 TSI utan hybriddrift säljs även fortsättningsvis med en sexväxlad manuell växellåda som standard. Alla andra modeller får en automatisk dubbelstegad växellåda med antingen sex eller sju växlar.

You may also like

Leave a Comment