Home Nyheter Ford RS200 återuppstår som specialmodell i begränsad upplaga för 40-årsjubileum

Ford RS200 återuppstår som specialmodell i begränsad upplaga för 40-årsjubileum

by admin

Den legendariska Ford RS200 är på väg att återfödas som den första i en serie brittiskbyggda restomods med officiellt stöd från den blå ovalen själv.

Boreham Motorworks, en del av Londonbaserade DRVN Automotive Group, har tecknat ett licensavtal med Ford för att ”producera och remastra” några av biltillverkarens mest vördade historiska modeller.

Borehams ”remastrade” version av RS200 – som kommer att avslöjas senare i år för att markera modellens 40-årsjubileum – kommer att byggas i Coventry från grunden som en ”helt ny” skapelse, snarare än att använda komponenter från befintliga bilar.

Precis som de likartade Kimera Evo37, HWA Evo och Maturo Stradale kommer Boreham RS200 att vara en nära matchning till sin 1980-talsinspiration när det gäller silhuett och mekanisk sammansättning, men LED-lamporna som syns i en förhandsgranskningsbild antyder att den kommer att bli föremål för en tung modernisering och uppgradering.

Ford RS200

Boreham nämner RS200:s mittmonterade motor, kompositkaross och fyrhjulsdrivningssystem som några av dess utmärkande egenskaper, och det är därför mycket troligt att dessa kommer att bibehållas – men med en hel del modern utrustning och troligen en ökad effekt.

Boreham säger dock att man är fast besluten att erbjuda en ”analog körupplevelse i toppklass”, och därför kommer man sannolikt inte att avvika alltför mycket från den råa, nakna faktureringen av Grupp B-rallylegenden.

Förutom de helt nya, ”remastrade” bilarna har Boreham också fått tillstånd att bygga en serie ”blueprint-riktiga” fortsättningsversioner av några av Fords mest vördade historiska modeller, som börjar med MK2 Escort senare i år.

Ford RS200

Dessa kommer att tillverkas enligt samma tekniska specifikationer som originalbilarna och kommer till och med att ha tidsenliga VIN-nummer, tack vare Fords stöd.

”Minst fem ytterligare ikoniska Ford-fordon” kommer att följa, säger Boreham, utan att antyda några potentiella kandidater för återupplivning. Capri, GT40, Sierra Cosworth och XR2i skulle alla verka som logiska kandidater.

Företaget har inte sagt hur många av varje modell som kommer att byggas, men säger att de kommer att säljas i ”mycket begränsat antal”.

Will Ford, chef för Ford Performance motorsportdivision, sa: ”Redan första gången vi träffade Boreham Motorworks och DRVN-teamet stod det klart att de hade en spännande vision för hur några av våra mest ikoniska historiska namnplåtar skulle kunna väckas till liv i modern tid.

”Det ska bli spännande att se det här samarbetet blomstra och att se hur Boreham Motorworks förverkligar visionen i en tid när det finns så mycket passion bland entusiaster för stora upplevelser.”

Borehams RS200 har förhandsvisats samtidigt som det walesiska företaget MST lägger sista handen vid sin egen moderna omarbetning av MG Metro 6R4, en av RS200:s främsta rivaler under den här perioden.

You may also like

Leave a Comment