Fisker har öppnat för reservationer av sin första helelektriska superbil, som kommer under andra halvåret 2025 med nästan 100 mils räckvidd och över 1000 hk.
Den eleganta modellen heter Fisker Ronin och beskrivs av Fisker som världens första cabriolet grand tourer, med ett pris från 385 000 dollar i USA – motsvarande cirka 4 miljoner kr. Den kommer att tillverkas i ett begränsat antal, endast 999 bilar kommer att produceras.
Ronin avslöjades vid företagets första Product Vision-event någonsin i Kalifornien förra veckan och har fyra dörrar och fem säten. Företagschefen Henrik Fisker beskriver den som ”elbilen för någon som längtar efter nästa steg” och kallar den ”den ultimata långfärdsbilen för Grand Touring”.
Fisker bekräftade vid visningen att den eleganta GT:n kommer att utrustas med en fyrhjulsdriven trippelmotor med en effekt på över 1 000 hk och en tid på 2,0 sekunder från 0 till 100 km/h. Aktiv aerodynamik kommer också att monteras, säger företaget, men vad dessa kommer att vara har ännu inte bekräftats.
Proportionellt sett ser den ut att matcha sportiga EV-salonger som Porsche Taycan och Mercedes-AMG EQS 53, och den kommer att ha en visuell koppling till Fisker Ocean SUV, som nyligen började tillverkas i Österrike.
En räckvidd på 95 mil+ – vilket skulle göra den till den längsta i en producerad elbil – nämndes också av det USA-baserade företagets chef, delvis tack vare en futuristisk metod för att hämta ström från ett batteripaket vars celler integrerats i chassit. Storleken på detta oortodoxa paket avslöjades inte.
Dess cabriolet-tak går emot trenden hos många andra superbilstillverkare eftersom den är utrustad med en hardtop i kolfiber, snarare än tyg. Den har också fyra fjärilsdörrar och kommer att ha en ”högteknologisk” lyxinredning, medan varje bil sitter på en uppsättning 23-tums kolfiberhjul.
Inuti finns en 17,1-tums högupplöst skärm och ett instrumentkluster, med en interiör som består av flera hållbara material.
”Det handlar om att omdefiniera framtidens superbil”, tillade Fisker. ”Vi ville ha den ultimata körupplevelsen och en ny typ av lyx. Vi tror på att skapa något helt annorlunda.”
”Det här är en bil som du bara vill köra, du vill inte tänka på när du måste stanna. Det är därför vi valde den här serien”, tillade han.
Både produktion och leveranser av Ronin är planerade att börja i slutet av 2025.
Henrik Fisker har tidigare avslöjat att utvecklingen av Ronin – som drivs av Fiskers nya Magic Works-anläggning i Storbritannien, som leds av Dave King, tidigare chef för specialfordon på Aston Martin – är ”en stor utmaning” eftersom ”den behöver en unik, innovativ och stark nedre rockerstruktur för att kompensera för avsaknaden av en B-stolpe, för att kunna klara sidokollisioner”.
Fisker lovade att Ronin kommer att ha andan av ”en riktig brittisk sportbil” och beskrev den som ”en omdefiniering av framtidens lyxiga sportbil”.
Fisker planerar att sätta en miljon elbilar på vägarna mellan nu och 2027 och kommer att expandera företaget ytterligare för att bli en verksamhet med en miljon bilar per år efter 2030.