Fisker Pear

Fisker Pear kommer att kosta under 350,000kr när den lanseras år 2025, har grundaren och vd:n Henrik Fisker sagt.

Pear (Personal Electric Automotive Revolution) kommer att placeras under den kommande Fisker Ocean i startupföretagets modellprogram och utformas för att minimera kostnaderna, säger Henrik.

Han talade vid Financial Times konferens Future of the Car och sade: ”Vårt nästa fordon kommer förmodligen att börja under 350,000kr och det kommer att vara ganska radikalt.

”Faktum är att den är så radikal att vi faktiskt måste göra några nya produktionsmetoder.”

Pear kommer att använda ett dedikerat stålchassi som är utformat för att ha 25 % färre delar än en konventionell plattform, tillade Henrik, i en process som han kallade ”stål-plus-plus”.

Fisker Pear

Den kommer också att erbjuda en renodlad interiör med noll rörliga delar – ”vi har inte den typiska mittkonsolen som du kan öppna upp, och det typiska handskfacket och alla dessa typer av saker” – för att frigöra budget för en stor infotainmentskärm.

Henrik tillade: ”I dag ser vi att köparna bryr sig om hur stor skärmen är i bilen och hur uppkopplad bilen är – de bryr sig inte nödvändigtvis om några av dessa andra typiska bilrelaterade saker.”

Nyckeln till detta tillvägagångssätt kommer att vara en omborddator som använder färre, mer centraliserade ECU:er. Fiskers teknikchef Burkhard Huhnke sade i februari att detta tillvägagångssätt minskar fordonets materialkostnad och ”ökar prestandan drastiskt”.

Ekonomichef Geeta Gupta-Fisker sade att Pear kommer att ”drivas av mjukvara, inte hårdvara”, och Henrik tillade idag att företagets personal består av ”mer än 50 procent mjukvaruingenjörer”.

Två batteristorlekar kommer att erbjudas: en instegsmodell som ger 160-200 km räckvidd och som riktar sig till stadsköpare, och en variant med en räckvidd på mer än 450km.

Fisker Pear

Henrik sade på FT-konferensen: ”Om två år kommer du att se människor som inser att de inte behöver så stort utbud, särskilt om de har en andra bil.

”Men det fungerar inte i dag, det finns några bilar där ute som har en räckvidd på 160-200 km och som inte säljer.

”Jag tror att en attitydförändring kommer att ske inom två år. Så med Pear kommer vi att erbjuda ett litet batteri för dessa.

”Låt oss säga att du har en andra bil och bor i London – du behöver inte mer än kanske 160-200km räckvidd. Men för att bli konkurrenskraftiga i dagsläget behöver vi en lång räckvidd.”

Fisker Pear kommer att byggas av tekniktillverkningsjätten Foxconn vid en anläggning i Ohio som tidigare ägdes av General Motors, har Fisker sagt tidigare. Leveranserna skulle ursprungligen börja 2024, men detta har skjutits upp till ”någon gång under första halvan av 2025”, på grund av processen att slutföra en batterileverantör.

Henrik hade ursprungligen lovat ett betydligt lägre pris för Pear och sade i februari att ”den kommer att kosta under 300,000kr”.

Märket har som mål att Pear ska vara helt koldioxidneutralt år 2027 och siktar också på en årlig volym på en miljon fordon det året.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *