Elio Motors återvänder från de döda med trehjuliga Elio-E EV

Minns du Elio? Ungefär år 2015 slog det Arizona-baserade startupföretaget till på bilmässan med en tvåsitsig trehjulig pendlarbil som enligt företaget skulle säljas för endast 6 800 dollar (senare höjdes priset till 7 450 dollar) och ge en hastighet på 84 mpg. Det var grundaren Paul Elios lösning för ett Amerika efter recessionen som desperat behövde hjul till överkomliga priser.

Förutom motorn – en 0,9-liters trecylindrig motor som konstruerats av tyska IAV – var de flesta av Elios komponenter standarddelar från befintliga leverantörer, vilket enligt företaget gav stora möjligheter till anpassning. Elio har till och med tagit fram ett innovativt finansieringssystem, som i praktiken är ett kreditkort med bilen som säkerhet. För varje bensinköp på 1 dollar som en Elio-ägare gör, betalar ägaren 2 dollar på bilen.

Elio skulle byggas vid GM:s nedlagda Hummer-fabrik i Shreveport, Louisiana, där företaget lovade att skapa 1 500 nya arbetstillfällen. Det var ett spännande koncept och Elio tog emot omkring 65 000 insättningar, varav de flesta inte kunde återbetalas.

Elio P5

Men sedan hände det oundvikliga: Produktionsstarten i mitten av 2016 försenades gång på gång. Bortsett från några färgglada prototyper, varav de flesta drevs av Geo Metro-drivlinor med tre potter, byggdes inga bilar och inga arbetstillfällen skapades i Louisiana. Slutligen, 2019, slutade Elio att uppdatera sin webbplats.

Men alldeles nyligen blev webbplatsen aktiv igen med ett nytt tillkännagivande: Elio kommer att återfödas som en elbil känd som Elio-E. Riktpris: 14 900 dollar.

Enligt pressmeddelandet var Elios ursprungliga plan att först lansera den bensindrivna Elio-G och sedan följa upp med en batteridriven elversion. (Detta är en nyhet för oss: När en av våra medarbetare körde Elio P4-prototypen 2015 nämndes ingenting om en elbil). Nu, med tanke på klimatet i bilbranschen, har Elio beslutat att lansera elversionen först, och sedan – kanske – bensinversionen.

Något som ligger närmare sanningen finns förmodligen i denna del av pressmeddelandet: ”Det mesta av den teknik som använts för att bevisa konceptet för Elio-G kan användas vid utvecklingen av den elektriska Elio-E. Elio kontaktade sin ingenjörspartner Roush och deras bedömning var att den nuvarande konstruktionen framgångsrikt skulle kunna elektrifieras. Genom att använda det arbete som redan utförts kommer utvecklingstiden att förkortas avsevärt jämfört med om man skulle använda ett rent pappersark. ”

Översättningen – åtminstone vår gissning – är att någon på Elio har kommit på att elmotorer som finns på hyllan är billigare än skräddarsydda bensinmotorer.

Kommer Elio-E verkligen att bli verklighet, eller är tillkännagivandet bara ett försök att stötta en misslyckad startup? Elios aktiekurs – som steg så högt som 50 dollar strax efter börsintroduktionen 2016 och som under större delen av 2021 föll från strax över en dollar till en lägstanivå på 0,30 dollar – såg ett kort hopp till 1,10 dollar vid tillkännagivandet av Elio-E. Tyvärr har den stadigt sjunkit sedan dess.

Om bilen förverkligas har den redan konkurrens: Electra Meccanicas trehjuliga, ensitsiga Solo som har en räckvidd på 160 mil. Efter ett halvt decennium av svängningar har E-M faktiskt levererat några bilar till kunder. (Vi har kört Solo, och dessa kunder har vår sympati.) Det finns också Vanderhall Edison, som är enormt rolig, men inte precis en produkt med massans attraktionskraft.

Ändå har Elio-E potential att bli en intressant bil. Den har framhjulsdrift, så den kommer inte att drabbas av Solos irriterande tendens att lyfta upp bakdelen varje gång du trycker på gaspedalen. Dessutom (om vi minns rätt) var Elio P4-prototypen som vi körde ganska rolig att köra i i de hastigheter på under 50 km/h som vi fick lov att köra.

Med detta sagt kan vi inte låta bli att tro att detta tillkännagivande är ett försök att hålla Elio-drömmen vid liv och företaget flytande. Det krävs inget marknadsföringsgeni för att se att attraktionskraften för en sådan här bil är begränsad, och när massproduktionen sker – om den sker – kommer vi troligen att ha flera biltillverkare som erbjuder fyrsitsiga, fyrhjuliga elbilar för under 30 000 dollar, som till skillnad från Solo, Vanderhall och Elio (som tekniskt sett är autocyklar) kommer att kvalificera sig för skatteincitament.

När Elio-G var så dyrt som 7 000 dollar, berättade företaget för oss att det skulle behöva bygga 150 000 till 200 000 bilar per år för att vara lönsamt. Med andra ord måste Elio sälja mer än Volvo och Jaguar Land Rover direkt från början. Och det var innan företaget har vad USA Today uppskattar till 28 miljoner dollar i insättningar som ska betalas tillbaka, utöver de 7,5 miljoner dollar som USA Today rapporterar att Elio är skyldigt i böter för att företaget inte lyckats skapa några av de utlovade jobben i Louisiana.

Vi kommer att hålla utkik efter fler nyheter om Elio, och vi önskar företaget all lycka till – precis som vi gör för de 65 000 olyckliga människor som satte in pengar utan att få något för dem. Om Elio-E tilltalar dig och du funderar på att reservera en, säger vi att det kanske är bäst att vänta.

Lämna en kommentar