Home Elbilar Elektriska Audi RS sportbilar kommer att ha en distinkt karaktär

Elektriska Audi RS sportbilar kommer att ha en distinkt karaktär

by admin
Audi RS7 EV

Audi Sport, Ingolstadts legendariska prestandadivision, kommer att ha en 100% elektrifierad modelluppställning i slutet av detta årtionde, inklusive glödheta, rent elektriska efterföljare till sina snabbaste och mest potenta förbränningsbilar, från RS3 hot hatch till RS7 grand tourer.

Audi kommer att ”lägga mer fokus på varumärket RS” under de kommande åren, enligt Volkswagen Group CEO Oliver Blume, och bygga vidare på den enormt framgångsrika formeln för dagens RS E-tron GT genom att lägga till sportiga referenser och mer ändamålsenliga stylingdetaljer till sina standardmodeller.

Dessutom är företaget dedikerat till att säkerställa att RS-märket inte bara blir en trimnivå. Audi Sports VD Sebastian Grams lyfte fram populariteten hos den hetaste E-tron GT (var tredje bil som byggs är en RS) som ett tecken på att ”världen förändras och vår målportfölj förändras, så målkunderna förändras”.

Han fortsatte: ”Vi måste också fokusera på de nya målgrupperna, som växer upp, och därför tror vi definitivt att elektrifiering och hög prestanda går riktigt, riktigt bra ihop.”

Audi RV
RS-versionerna av den kommande A6 E-tron och Q6 E-tron kommer att vara de första nya fullfjädrade Audi Sport EV-bilarna, men snabbt efter kommer utländskt utformade och enormt kraftfulla sportiga versioner av de kommande elektriska ersättarna för A3, A4, A6 och A7.

Audi har inte bekräftat planerna för den sista modellen, men chefsdesigner Marc Lichte beskrev det nyligen avslöjade Activesphere-konceptet som ”som en A7-förhöjd” och föreslog att en produktionsversion skulle kunna komma runt 2027, och utan tvekan skulle en eldig RS-variant följa strax efter. Märket arbetar nu på ”hur man ger den speciella karaktären från det exteriöra designperspektivet till en RS-modell”, säger Grams.

”Vi anser att det måste finnas en skillnad mellan en normal modell och en RS-modell. Detta kommer att bli en USP – eller karakteristiskt DNA – i den elektriska världen.”

Grams – en självutnämnd ”motorkille i hjärtat” – delade med sig av sina prioriteringar och visioner för prestandabilar och sa att tydlig differentiering från standard-Audis kommer att förbli ett kännetecken för RS-serien, inte bara när det gäller design och utrustning utan också hur de känns och låter under körning.

”Med elektrifiering ombord”, sa han, ”kan du hitta speciella körlägen och du kan skapa ett speciellt ljud för drivlinan. Detta är något vi har visat i RS E-tron GT.

Vi hade ljudtekniker som skapade ett specifikt ljud som är karakteristiskt för en RS-modell. Det här är de nya patent som vi måste föra in i våra bilar, i vår teknik.”

Grams ville inte bekräfta om Audi kommer att introducera syntetiska femcylindriga eller V8-ljudspår i RS EV, men den sportigare versionen av RS E-tron GT ger ifrån sig ett skräddarsytt ”motorljud” vid acceleration som en blinkning till dess förbättrade prestanda.

Det kommer naturligtvis inte bara att vara ljudet som utmärker dessa bilar på vägen, och Grams säger att möjligheten att justera vridmomentkurvan och kraftöverföringen innebär att ”du till och med kan designa och ge en speciell egenskap till den elektriska drivlinan – till och med bättre än i en förbränningsbil”.

Audi RS E tron

”Det här är vad vi också har lärt oss av RS E-tron GT”, sa han, ”och feedbacken är verkligen positiv.” Elektriska drivlinor är, enligt Grams, ”en bättre lekplats för våra ingenjörer”. Den första vågen av RS EVs kommer att köras på den nya PPE-plattformen som Audi utvecklar tillsammans med Porsche.

Detta har nu bekräftats vara kapabelt att hysa drivlinor med upp till 939 hk – även om det återstår att se om Audi kommer att pressa till dessa höjder för sub-supercar sport EVs.

Audi RS7

Dagens RS7 med V8-motor ger 621 hk i sin mest kraftfulla form, och alla elektriska uppföljare kommer att erbjuda jämförbar hastighet. Utöver rak hastighet undersöker Audi Sport olika sätt att säkerställa att deras bilar är bland de mest lättkörda och engagerande inom sitt område.

Grams sa att man ”försöker överföra” teknik från motorsporttillämpningar till vägbilar och pekade på S1 Hoonitron driftbil som utvecklades för den avlidne Ken Block som en indikator på vad som är möjligt.

”Vi har tagit teknik från Formel E, som är mycket avancerad teknik, [och satt den] i en ’seriebil’… Det är inte en seriebil, det är en tävlingsbil. Men vi har verkligen designat, på ett nytt sätt, en elektrisk Quattro för framtiden, som är mycket emotionell”, säger Grams.

Det råder ingen tvekan om att avancerad vridmomentvektorisering på fyrhjulen kommer att spela en roll för att säkerställa att RS EV hanteras som sina förbränningsföregångare.

You may also like

Leave a Comment