Home Elbilar Denza planerar att gå in i Europa med Z9 GT trots EU:s sanktioner

Denza planerar att gå in i Europa med Z9 GT trots EU:s sanktioner

by admin
Denza Z9 GT

Denza fortsätter med en planerad europeisk expansion trots EU:s nya importtullar på kinesiska elbilar.

I ett exklusivt samtal med Bilnytt sade den europeiska produktchefen Yi Sun att moderbolaget BYD förde ”diskussioner med potentiella återförsäljare” för att introducera det 14 år gamla elbilsmärket i regionen.

Investeringen för denna introduktion är betydande, sa han. Denza positioneras som en rival till Audi och BMW.

”BYD vill vara globala, så vi måste presentera oss på alla större marknader”, tillade Sun.

I linje med sina globala ambitioner började Denza nyligen expandera på marknader utanför Kina, inklusive den högerstyrda Hong Kong-marknaden.

Denza grundades som ett 50:50 joint venture mellan BYD och Mercedes-Benz 2010 och var ursprungligen verksamt på volymmarknader men relanserades med ett mer exklusivt fokus 2022, då BYD tog över 90 % av ägandet.

Den befintliga Denza-serien består av tre modeller, N7 SUV, N8 SUV och D9 MPV, som alla erbjuds med plug-in hybrid och elektriska drivlinor i Kina.

Den första Denza-modellen som planeras för försäljning i Europa är den nya Z9 GT shooting brake. Tidpunkten för en försäljningsstart har dock ännu inte meddelats officiellt.

Den 5180 meter långa Z9 GT presenterades på bilsalongen i Peking i april och är tänkt att fungera som ett tekniskt flaggskepp för ett utökat utbud av globala Denza-modeller.

I topputförande har den en tredelad drivlina, med en motor fram och två bak, som tillsammans utvecklar 952 hk och ett vridmoment på 1380nm. Dess 0-100km/h-tid påstås vara bara 2,9 sekunder.

Det råder sekretess kring detaljerna om andra Denza-bilar som är öronmärkta för Europa, men Autocar har fått veta att det finns planer på att omprofilera terrängbilen Fangchengbao Bao 5 till en Denza för försäljning utanför Kina.

”Vi tror att Bao 5 skulle passa bra för Denza i Europa”, säger Sun, som tidigare var chef för produktplanering och strategi inom Fords internationella verksamhet, och tillägger: ”Vi vill samla allt under ett lyxmärke”.

Enligt Sun har BYD:s ökande fokus på Europa lett till att företaget har stärkt sin lokala FoU för att bättre kunna förse nya bilar med egenskaper som efterfrågas av europeiska köpare.

”Utvecklingen leds av vårt team i Kina, men vi behöver input från satellitverksamheten som vi har i Europa”, förklarar han.

”Det har skett en förändring i BYD:s utvecklingssystem. Fram till nu har våra modeller i stor utsträckning utvecklats enligt en kinesisk standard, men nu utvecklas alla framtida modeller enligt en global standard. Detta sparar tid i form av effektivare teknik för alla marknader, inklusive Europa.”

You may also like

Leave a Comment