Den nya helelektriska Volvo EX30 har för första gången setts på provkörning på allmän väg, innan den presenteras officiellt nästa månad.
Med en kombination av en lättviktsförklädnad och en kamouflagefärg var det tillräckligt många exemplar av EX30 som visades upp för att visa upp företagets uppdaterade designspråk.
Mest framträdande var EX30-prototypen som visade upp Volvos nya strålkastardesign, som för första gången har en moderniserad, smal form.
EX30 kommer att bli företagets nya elbil i instegsnivå och kommer att avslöjas helt och hållet den 7 juni. Den kompakta crossoveren kommer att komma ut på marknaden senare i år som företagets minsta produktionsmodell hittills. Den har utformats med utgångspunkt i en prenumerationsmodell för att hjälpa företaget att vinna en yngre publik.
EX30 kommer att säljas från och med november och kommer att placeras under den befintliga Volvo XC40 Recharge i företagets växande utbud av elektriska SUV:er, som nu leds av den nyligen presenterade EX90.
Jeep Avenger-konkurrenten kommer enligt Volvos vd Jim Rowan att förespråka en prenumerationsmodell för att göra den mer överkomlig för köpare från generation Z – personer födda mellan slutet av 1990-talet och början av 2000-talet.
Han tillade att prenumerationer gör det möjligt för märket att ”tala med nya kunder”, efter att tidigare ha sagt att Volvo ”aldrig riktigt har talat med den unga demografin”.
Volvo sa: ”Det är en bil som kommer att vara avgörande för våra strategiska ambitioner att forma framtidens mobilitet och bli en helt elektrisk biltillverkare till 2030.”
Den nya modellen kommer att använda en modifierad version av moderbolaget Geelys SEA-arkitektur. Vid lanseringen antydde Rowan att den kompakta modellen kommer att vara inriktad på ”stadskörning för förstagångsköpare”.
Eftersom EX30 sitter stadigt i ett av de snabbast växande segmenten kommer den att vara avgörande för att Volvo ska kunna nå sitt mål att sälja 1,2 miljoner bilar per år i mitten av decenniet, varav hälften av dessa ska vara helt eldrivna modeller.
Även om förhandsbilderna bekräftar att modellen kommer att behålla traditionella Volvos kännetecken kommer den att ha djärvare stilelement för att hjälpa till att vinna en yngre publik. I likhet med EX90 kommer den att ha formen av en crossover med högre sits, men med en smidigare kaross för att maximera den aerodynamiska effektiviteten. Det är också möjligt att modellen så småningom kan ge upphov till en coupé-SUV-avkomma liknande C40 Recharge.
Vid lanseringen av EX90 i februari sade Volvos designchef Robin Page att företaget kommer att ”börja utveckla” sitt formspråk med EX30 och framtida modeller.
Han sade: ”Du kommer fortfarande att känna igen den som en Volvo, och det finns element från EX90 som vi kommer att ta med i framtida produkter. Men med en mindre bil kan man leka mer med olika saker. Du har lite mer av ett spektrum för att leka med färg, material och det allmänna uttrycket.”
SEA-arkitekturen används för närvarande av Smart #1 och ett antal elmodeller från Geelys varumärke Zeekr som endast finns i Kina. Den erbjuds i olika former för fordon av olika längder och kan acceptera bakdrivna enmotoriga och fyrhjulsdrivna tvåmotoriga drivlinor. Vid lanseringen erbjuder Smart #1 268 hk i standardutförande och 422 hk för en tvåmotorig toppmodell.
Plattformen kan rymma ett stort antal olika batteristorlekar, även om den nya modellens inriktning på städer innebär att den sannolikt kommer att ha en relativt blygsam enhet för att hålla nere storlek, vikt och kostnad. 68 kWh-paketet i Smart #1 ger en räckvidd på 260-270 mil, vilket sannolikt anses vara tillräckligt för Volvo SUV:s tänkta köpare.