DeLorean Alpha5 avslöjas som en elektrisk kupé med 48 mils räckvidd

DeLorean är officiellt tillbaka och redo att omfamna framtiden genom att hoppa på det elektriska tåget med sin helt nya Alpha5. Precis som sin inspirationskälla, den ikoniska DMC-12, har den här också formen av en snygg coupé med måsvingsdörrar som designats av Italdesign. De massiva dörrarna med topphängda dörrar och de bakre glasluckorna är i princip de enda nickarna till det förflutna, eftersom resten av designen är helt modern.

I linje med dagens elbilar har den massiva hjul och smala lampor fram och bak. Den kurviga kroppen är värd för laddningsporten på förarsidans främre stötfångare, så det är inte längre nödvändigt att öppna bagageluckan för att komma åt bensinlocket. Alpha5 har en tvåfärgad finish och en snedtaklinje som påminner om den bil som blev berömd i trilogin ”Tillbaka till framtiden”.

Invändigt är flödeskondensatorn borta eftersom den har lämnat plats för två individuella baksäten. Precis som i de senaste avancerade elbilarna har de flesta (om inte alla) konventionella reglage försvunnit eftersom allt har integrerats i pekskärmen som sitter på en ”flytande” mittkonsol. Föraren har ett brett helt digitalt instrumentkluster och en plattbottnad ratt. Det borde vara lätt att komma åt baksätet med tanke på hur breda måsvingdörrarna är och avsaknaden av en B-stolpe.

DeLorean är återhållsam när det gäller detaljer om förarkabinen, men säger att Alpha5 behöver 3,4 sekunder för att nå 96 km/h och toppar vid en elektroniskt begränsad hastighet på 241 km/h. Den har ett batteripaket med en kapacitet på mer än 100 kWh, vilket ger en EPA-beräknad räckvidd på mer än 483 kilometer. Alla dessa specifikationer gäller för ”basmodellen för prestanda”, vilket tyder på att hetare versioner är på väg.

Vi vet också att den elektriska coupén har en anmärkningsvärt låg dragkoefficient på endast 0,23, vilket inte är det bästa i branschen eftersom Mercedes har uppnått en Cd på 0,20 med EQS liftback. Tack och lov finns det ingen undermålig V6- bensinmotor från Peugeot-Renault-Volvo längre, utan den har ersatts av en ospecificerad elektrisk setup som går från 0 till 88 mph (142 km/h) på 4,35 sekunder varefter den förmodligen inte kommer att tidsresa.

Den är mycket större än sin föregångare och är 4 995 millimeter lång, 2 044 mm bred och 1 370 mm hög när måsvingsdörrarna är stängda. DeLorean säger att man har lagt ut produktionen till Italien medan drivlinan kommer att tillhandahållas av en leverantör från Storbritannien.

Endast 88 (naturligtvis!) bilar kommer att tillverkas, med en V8-driven sportcoupé som kommer att följa. Om allt går enligt planerna kommer det utökade sortimentet garanterat att innehålla en eldriven sedan och till och med en vätgasdriven SUV. Efter sin offentliga debut i augusti på Pebble Beach kommer DeLorean Alpha5 att börja tillverkas 2024.

Lämna en kommentar