Delage D12

Den återupplivade franska tillverkaren Delage har påbörjat produktionen av sin nya hybridhyperbil D12 i begränsad upplaga – och har redan börjat utveckla en efterföljare som är tänkt att konkurrera med Bugatti Chiron.

Delage, som ursprungligen tillverkade lyxbilar och tävlingsmaskiner mellan 1905 och 1953, återupplivades av serieentreprenören Laurent Tapie 2019 med ambitiösa planer på att tillverka en elegant tvåsitsig bil som erbjuder en ”Formel 1-upplevelse på väg”.

D12 GT, som kördes på Goodwood Festival of Speed 2022, har en 7,6-liters V12-motor med 976 hk och en elmotor med 109 hk som tillsammans ger 1085 hk.

Maskinen har en central monocoque i kolfiber, med en främre krockstruktur i kolfiber och en bakre ram i aluminium. Passageraren sitter bakom föraren i en tandemkonfiguration.

Bilen har en unik kontraktiv fjädring, som användes med stor framgång av McLaren och Ferrari i 1990-talets Formel 1. Systemet har uppfunnits av Mauro Bianchi, Delages chassi- och fjädringschef.

Bianchi arbetar tillsammans med den tekniska chefen Benoit Bagur, som har stor erfarenhet av rallybilsteknik, och chefstestföraren Jacques Villeneuve, 1997 års F1-mästare.

Delage har nu färdigställt fyra exemplar av D12 och arbetet har påbörjats med den planerade begränsade upplagan på 30 enheter, var och en prissatt från cirka 24 miljoner kr.

Tapie sa att det hade funnits ett stort intresse för projektet och tillade: ”Bilen drar till sig mycket uppmärksamhet, eftersom det inte finns något annat liknande där ute.”

Han noterade att det tog tid att bygga upp medvetenheten. Han sa ”Varumärket har varit vilande i 70 år, så det kommer inte att bli en framgång över en natt.”

Produktionen kommer att ske på Magny-Cours och Tapie uppskattar att det kommer att ta fyra till fem år att bygga bilarna.

Tapie sa att företaget redan har påbörjat designarbetet på sin andra hyperbil – även om produktionen inte kommer att påbörjas förrän D12-serien är klar. Han berättade: ”Det kommer att bli en helt annan modell, mer av en grand tourer tvåsitsig som Chiron. Den kommer också att vara väglaglig och mycket snabb.”

Han avböjde att ge specifika detaljer men sa att den, precis som D12, skulle ha en hybriddrivlina. Han antydde också att han hade påbörjat designarbetet på en tredje bil, som skulle ligga i ett annat segment igen.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *