Home Elbilar Citroën C3 Aircross lanseras med sju säten och 30 mils elbilsalternativ

Citroën C3 Aircross lanseras med sju säten och 30 mils elbilsalternativ

by admin
Citroën C3 Aircross

Nya Citroën C3 Aircross kommer att vara en av de minsta och billigaste sjusitsiga bilarna när den lanseras senare i år.

Med en längd på 4,39 m är den betydligt kortare än Dacia Jogger (4,5 m), Citroën ë-Berlingo XL (4,8 m) och Land Rover Discovery Sport (4,6 m).

Den nya modellen byter från PFA1-plattformen, som går tillbaka till Peugeot 206, till Stellantis nya Smart Car-arkitektur som är inriktad på överkomliga priser.

Den delas med nya Citroën C3 crossover, Fiat Grande Panda och Vauxhall Frontera och är utformad för att passa flera olika typer av drivlinor. Därför kommer C3 Aircross att finnas tillgänglig med ett urval av bensin-, mildhybrid- och batterielektrisk drift.

Bensinalternativet är Stellantis allestädes närvarande turboladdade 1,2-liters ”Puretech” trecylindriga motor som skickar 100 hk till framhjulen via en sexväxlad manuell växellåda.

Mild-hybridmotorn är en vidareutveckling av samma motor, som sägs bestå av 40 % nya komponenter, inklusive en kuggstångskedja (i stället för en rem) och en turboladdare med variabel geometri.

Den är kopplad till en automatisk dubbelkopplingslåda utrustad med en 28 hk permanentmagnetisk synkronmotor, som matas av ett litet 48 V litiumjonbatteri monterat under golvet. Citroën hävdar att systemet klarar ungefär hälften av stadskörningen enbart med hjälp av motorn.

Både bensin- och mildhybriden finns med fem eller sju säten, medan toppmodellen EV endast finns med fem säten.

Den använder samma elektriska drivlina som den mindre ë-C3, med en 111 hk motor på framhjulen och ett 44 kWh litium-järn-fosfat (LFP) batteripaket. Batteriet uppges ge en körsträcka på 30 mil mellan laddningarna, en minskning med 2,6 mil jämfört med ë-C3.

Ett större batteri kommer att bli tillgängligt nästa år, vilket ökar räckvidden till mer än 250 mil. Båda versionerna kan laddas med en effekt på upp till 100 kW (DC).

Citroën har ännu inte angett en sprinttid på 0-100 km/h, men den är utan tvekan långsammare än de 10,4 sekunder som uppges för ë-C3, med tanke på Aircross större storlek. Man sa att SUV:en erbjuder ”tillräcklig prestanda för att passa in i vardagstrafiken”, vilket antyder dess stadsfokuserade fakturering.

Märket tillade att det prioriterade komfort vid utvecklingen av Aircross, med samma hydrauliska stötdämpare som C3, som är anpassade för att klara vikten av upp till sju passagerare.

Inuti, det får en head-up förarens display och en 10,25 infotainment pekskärm. Första och andra raden får två USB-C-laddningsportar vardera, och toppmodellen Max får även en 15 W trådlös laddare fram.

Orderböckerna för C3 Aircross öppnas i september, och priserna förväntas börja under 270,000kr för bensinbilen i instegsmodellen. Dacia Jogger är för närvarande den enda sjusitsiga bilen som säljs för mindre än 250,000kr.

You may also like

Leave a Comment