BYD har bekräftat att deras första pick-up kommer att heta Shark, inför avtäckningen på bilsalongen i Peking.

Den kinesiska jätten meddelade att lastbilen kommer att introducera en ny plug-in hybrid drivlina kallad DMO (dual-mode off-road) som sägs optimera off-road prestanda.

Man har ännu inte bekräftat de tekniska specifikationerna för drivlinan, men den förväntas erbjuda fyrhjulsdrift och prestanda som är konkurrenskraftiga med renaICE-rivaler som Toyota Hilux.

Som referens har BYD:s befintliga DM-i PHEV drivlina (som används i Seal U SUV) en 1,5-liters bensinmotor med 106 hk, en elmotor med 194 hk och ett 18,3 kWh batteripaket.

BYD har ännu inte bekräftat om Shark även kommer att erbjudas med en batterielektrisk drivlina.

Kamouflerade bilder av Shark bekräftar att den kommer att finnas tillgänglig i den populära karossversionen med dubbelhytt och ha en tuff, slabbformad styling.

Den har en LED-ljusramp i full längd framtill, med en omslutande ljussignatur som påminner om den på Ford Ranger.

BYD Shark

Inuti förväntas den ha samma 15,6-tums infotainment-pekskärm som i elbilarna BYD Atto 3, Dolphin och Seal, som kan roteras för att visas i antingen stående eller liggande orientering.

Shark kommer att presenteras i sin helhet på Pekingmässan senare den här veckan och förväntas finnas i brittiska utställningslokaler i början av nästa år.

Om så blir fallet kommer BYD att ha stulit en marsch på den elektrifierade pickup-marknaden i Storbritannien. Det finns för närvarande inga PHEV-pickuper till försäljning här, även om en Ranger PHEV är planerad att komma ungefär samtidigt som Shark.

Den enda eldrivna pickupen som för närvarande finns i Storbritannien, Maxus T90EV, begränsas av sin bakhjulsdrivna drivlina och räckvidd på styvt 35 mil.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *