BTCC

Omgångarna 25, 26 och 27 av 2023 års British Touring Car Championship blev en minnesvärd tillställning på Silverstone förra helgen.

BMW tog sina 149:e och 150:e BTCC-segrar tack vare triumfer från Jake Hill och Colin Turkington, men det var Ash Sutton och Tom Ingrams rusning genom fältet i race två som fick publiken att lyfta på sina kollektiva fötter.

Hills framgång i race ett följdes av förtvivlan för Laser Tools Racing mannen, medan Turkingtons dag förbättrades dramatiskt efter en dyster start, men båda förarna lämnade Silverstone med sina förhoppningar om att säkra förartiteln nu över.

Suttons seger i race två var en höjdpunkt eftersom både han och Ingram kom från långt bak i startfältet för att nå pallen, innan paret tog ännu mer silver i den sista tävlingen.

Trefaldige mästaren Sutton leder nu förarställningen med 45 poäng före Ingram – med 67 kvar att köra om – och duon gör nu upp om titeln på Brands Hatch om två veckor.

BMW är fortfarande i ledningen när de siktar på en rekord 10:e tillverkartitel, medan Josh Cook tog en ointaglig ledning i de oberoende förarnas tabell.

Napa Racing UK och One Motorsport kommer också att försöka ta hem titlarna för team och oberoende team på Kent-banan.

Det sista BTCC-eventet för säsongen kommer att äga rum den 7/8 oktober. Du kan se tävlingarna live på ITV4.

Hill gör rätt däckval för att vinna första racet

Hill tog ett sent beslut att byta till Goodyears våtdäck, innan han lämnade rivalerna i sitt kölvatten för att vinna det inledande BTCC-racet på Silverstone.

Regniga förhållanden ledde till kaos före racet när team och förare hade ett kritiskt beslut att fatta, med majoriteten av topp 10 som valde att hålla sig till slickgummi.

Tidvattnet vände bara några minuter före tävlingen när regnet började bli kraftigare, vilket tyder på att Hill och ett antal andra längre ner i ordningen hade fattat rätt beslut.

Ytterligare dramatik följde för pole-sitter Mikey Doble när CarStore Power Maxed Racing verkade göra ett misstag under grön flagg proceduren när föraren blev tillsagd att fortsätta för ett oplanerat andra varv, medan resten av startfältet intog sina positioner.

Med Doble ute ur tävlingen var det upp till de fyra huvudrollsinnehavarna att kämpa om titeln. Hill hanterade dem bekvämt när han körde iväg med rätt gummi under sin BMW 330e M Sport.

En helt förvirrad ordning löste sig till slut när Hill vann från Napa Racing UK:s Dan Rowbottom, där den senare fick det bättre av CarStore Power Maxed Racings Andrew Watson i slutskedet.

Napa Racing UK:s Sutton stod för en av de bästa prestationerna hittills i sin berömda BTCC-karriär, när Ford Focus-racern kämpade från 23:e startruta till en extraordinär seger.

Hill såg ut att vara på väg mot sin andra seger för dagen medan Sutton och titelutmanaren Ingram kämpade sig fram genom ordningen tills en säkerhetsbilsintervention öppnade tävlingen på vid gavel.

Hills BMW 330e M Sport verkade sakta ner med ett problem med feltändning efter omstarten och även om han kunde fortsätta, flyttades han snabbt ner i ordningen och slutligen ut ur mästerskapskampen.

Sutton och Ingram hade kämpat sig in bland de sex främsta vid den tidpunkten och ingen av dem var färdiga där eftersom de fortsatte att plocka bort de främsta fram till målgången.

Det drag som verkligen betydde något från Sutton kom på det sista varvet när han dök ner på insidan av ledaren Árón Taylor-Smith (CarStore Power Maxed Racing) och in i ledningen, medan Ingram hade kommit förbi Rory Butcher (Toyota Gazoo Racing UK) för tredje.

Turkington tar BMW:s 150:e BTCC-seger

Den fyrfaldige mästaren Turkington tog BMW:s 150:e seger i BTCC, när tin-top-legenden triumferade i loppet med omvänt startfält runt den 1,64 mil långa National Circuit.

Pole-sitter Michael Crees (Autobrite Direct) tappade ledningen tidigt när Rowbottom inledningsvis tog över förstaplatsen.

Turkington gjorde också framsteg under de tidiga varven och snart drog han sin #4-maskin bredvid Rowbottom och in i ledningen.

Rowbottom höll undan för Hyundai-duon Ronan Pearson och Ingram, medan Sutton snart anslöt sig till kampen.

Ingram smet förbi Rowbottom när han tryckte på hybridknappen och paret korsade start- och mållinjen, och Sutton blev till slut trea efter en omplacering i slutet av racet.

Det sista ordet gick till Turkington och BMW, som är på jakt efter sin 10:e tillverkartitel.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *