Bra och dålig bilservice

Både när du köper en bil eller låter verkstäder reparera den du har så vill du att
det ska göras ett bra jobb och dessutom till en rimlig kostnad.
Det gäller oavsett om du vänder dig till närmaste märkesverkstad eller hellre
anlitar ”Leffes bil” 500 meter från där du bor eftersom du känner Leffe från
bowlingklubben.

Vad som kännetecknar god bilservice är att det måste finnas professionell
kunskap och bra hjälpmedel, läs maskiner, på verkstan du anlitar.
Ofta ger det sig själv vilka handlare och verkstäder man väljer: har du blivit
besviken på gjorda jobb eller blivit överfakturerad någon gång så återvänder du
inte, eller hur?
Ofta följer vi ju även vänners och bekantas rekommendationer: ”Jag har också en
Toyota Yaris och Bergmans bil är toppen!”

Den mänskliga kompetensen

Besviken har du säkert, såsom bilägare, blivit någon gång. Kanske lät du en liten
ny lokal bilverkstad byta till vinterdäck åt dig eftersom du hade ont i ryggen och
de gjorde jobbet för bara 150 kronor.
Toppendeal! tänkte du men när verkstadskillen också börjar knacka runt
bromsarna och antyda att du behöver byta bromsbelägg bak och kanske hela
bromsarna fram snarast fast du vet att det gjordes för ett halvår sedan – då dalar
din förtjusning snabbt. Då lägger du också plötsligt märke till att verkstaden
verkar tämligen enkel och lite fattigt utrustad.

Professionell utrustning

Utöver professionalitet är utrustningens kvalitet viktig för att du ska kunna
förvänta dig ett bra jobb. Vad man sällan tänker på är att det alltså är viktigt vilka
leverantörer och underleverantörer verkstäderna själva anlitar.
Som exempel kan nämnas alla de komponenter som behövs i de verktyg och
maskiner som mäter och kontrollerar drag-, kraft- och lastvariabler.
Inom bilindustrin krävs en närapå 100%-ig tillförlitlighet vad gäller dylika
mätinstrument.
Det är relativt okända, för konsumenten, men seriösa företag typ load indicator
som står som garant för att så sker.

Lämna en kommentar