BMW X4 M Competition 2021 recension

Det har bara gått två år sedan BMW lanserade X4 M Competition som en konkurrent till Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio, Porsche Macan GTS och Mercedes-AMG GLC 63 Coupé. Ändå ringer det redan in förändringarna på den snabba prestandasuven – och som ett tecken på styrkan hos den högresta konkurrensen är de mer betydande än vad vi är vana att se från BMW vid halvtidsfacelift.

Precis som den mer praktiska X3 M Competition får 2022 års X4 M en ganska omfattande stylingförändring, med en helt ny främre stötfångare med distinkta vertikalt staplade luftkanaler, en något större njurgrill med en enda ram och reviderade adaptiva strålkastare med plattare enheter och M-specifik LED-grafik framtill.

BMW hävdar att den nya främre stötfångaren ger en minskning av lyft i hög hastighet tillsammans med förbättringar av både motorns och frambromsarnas kylningseffektivitet. Stylingförändringarna bidrar också till att visuellt skilja X4 M ytterligare från den vanliga andra generationens X4, som har fått en egen, helt och hållet mildare, stylinguppdatering.

Förändringarna baktill är inte lika slående: det finns kraftigare strukturerade LED-bakljuslinser med förändrad grafik, en ny högglansig svart spoilerläpp och en omgjord stötfångare med en ny designad nedre sektion som rymmer en omdesignad diffusor som flankeras av ett par runda avgasrör på vardera sidan.

Den omarbetade M-bilen får också ett nytt utbud av legeringshjul, inklusive nya 21 tum M Competition-element som påstås ge en viktminskning på 2 kg i varje hörn.

Under motorhuven finns en omarbetad version av BMW M:s S58-motor. Den dubbelturboladdade 3,0-liters raka sexan har fått en ny smidd vevaxel och reviderad programvara bland andra detaljerade förändringar. Effekten är densamma som tidigare, 503 hk, men toppmomentet har ökat med 37lbft till 479lb ft mellan 2750rpm och 5500rpm.

Drivkraften kanaliseras via en omkalibrerad åttaväxlad automatisk växellåda med momentomvandlare och rattmonterade växelpedaler och BMW M:s fullt variabla fyrhjulsdriftssystem xDrive, som delas med M3, M4 och M5.

Det finns ett förbryllande antal körlägen tillgängliga via standardfunktionen Drivelogic. De gör det möjligt för föraren att ändra egenskaperna hos motor, växellåda, xDrive-system, fjädring, styrning och DSC (dynamisk stabilitetskontroll) oberoende av varandra.

Den dubbla dubbelwishbone- och multilänkupphängning som ligger till grund för X4 M har justerats som en del av ansträngningarna att bemöta kritiken om dess hårda körning. Förändringarna i den så kallade Adaptive M-uppsättningen omfattar reviderade adaptiva dämpare som syftar till att ge större följsamhet i både Comfort- och Sport-lägena. Vår testbil körde på 245/45 R20-däck fram och 275/40 R20 Pirelli P Zero-däck, ett av flera valmöjligheter som erbjuds kunderna.

bmw x4 m competition

Hur är den?

När du kliver in i den moderniserade X4 M upptäcker du ett antal detaljerade förändringar. Mest påtaglig av alla är den nya 12,3-tums BMW Live Cockpit Professional digitala displayen. Denna ersätter de analoga instrumenten från den tidigare modellen och har med sig M digital grafik.

Den centralt monterade 12,3-tums Infotainment-pekskärm med pekskärm får också BMW:s senaste iDrive-operativsystem med nya menyer, molnbaserad satellitnavigering och funktioner för programuppdatering över luften. Som tillval kan du också välja en ny head-up-display med M-specifik grafik, som syns på vår testbil.

Den multifunktionella sportratten (med röda M1- och M2-knappar) och de kroppsnära sportstolarna (med upplysta M-logotyper) är hämtade från den gamla modellen, men det finns en ny mittkonsol som liknar den som finns i de senaste M3- och M4-modellerna. Den innehåller en kortare växelväljare, en ny iDrive-rotationsregulator, nya reglage för att ge direkt tillgång till Drivelogic-funktionerna och en röd startknapp.

De centrala ventilerna och kontrollerna för luftkonditioneringen har också fått ett nytt utseende och en ny funktion, medan ett Harman Kardon-ljudsystem nu ingår som standard.

Det är en mycket behaglig körmiljö med en högre nivå av upplevd kvalitet än med den gamla X4 M.

Boendet är inte direkt generöst, särskilt inte i baksätet, vilket äventyras av den nedåtgående taklinjen och den utrymmeskrävande transmissionstunneln som löper tillbaka genom kupén. Men med ett nominellt bagageutrymme på 525 liter, som kan utökas till 1430 liter när de 40:20:40-delade fällbara baksätena är stuvade), erbjuder den nya modellen en rimlig mångsidighet.

Vi testade nya X4 M på vägar runt BMW M:s huvudkontor i München, Tyskland. Den reviderade motorn – samma enhet som finns i M3 och M4 – fortsätter som väntat att stjäla showen, med fantastiskt muskulösa och linjära egenskaper. Den rena responsen och den övergripande flexibiliteten ger en hög grad av körbarhet, till och med i Efficiency-läget i stan.

Om du växlar till Sport Plus på öppnare vägar ger den dubbelturboladdade sexcylindern en enorm kraft i mitten av registret och snurrar med stor iver upp till 7200 rpm med en laddad gaspedal. Den är fantastiskt bestämd och med en helt variabel avgasklocka låter den riktigt bra när den jobbar hårt.

Den resulterande prestandan är verkligen något utöver det vanliga och ger 2010 kg X4 M en 0-62 mph-tid på bara 3,8 sekunder. Detta är 0,3 sekunder under tiden för föregångaren, vilket gör den till den snabbast accelererande SUV-modellen från BMW M hittills.

Som jämförelse kan den nyligen ansiktslyfta Macan GTS, som nu har en 435 hk stark version av Porsches 2,9-liters bensin-V6 med dubbelturbo, stoltsera med en officiell tid på 4,3 sekunder för 0-62 km/tim.

Den åttaväxlade växellådan tar emot X4 M:s ökade vridmoment på ett utmärkt sätt, med generellt sett smidiga och faktiska egenskaper. Allt detta backas upp av en enastående dragkraft från fyrhjulsdriftssystemet M xDrive och dess integrerade M Active Differential.

Snabb? Det kan du ge dig på. Men det som kommer att imponera ännu mer på potentiella köpare är den övergripande precisionen och smidigheten. X4 M Competition ger en fantastisk känsla av kontroll och förtroendeingivande dynamiska egenskaper. Styrningen är betydligt mer kraftfull än i standardmodellerna av X4:an, tillsammans med en stramare kroppskontroll, ett enastående grepp och, när förhållandena tillåter det, den typ av kurvjusteringsförmåga som erbjuds av de allra bästa M-bilarna.

Problemet, åtminstone vid vardagskörning, är den fasta körningen. BMW:s ansträngningar för att införa större följsamhet i fjädringen har förbättrat slagstyrkan i viss mån och det finns mindre irriterande däckbrus än tidigare. Ändå förblir den oförlåtande med en orolig känsla och en hel del högfrekventa vertikala rörelser vid lägre hastigheter i stan. Det blir lite bättre när du har kommit upp i typiska motorvägshastigheter, men den inneboende fastheten och den allmänna bristen på körförfining kvarstår.

bmw x4

Ska jag köpa en?

Det råder ingen tvekan om att den 86 860 pund stora, moderniserade X4 M är en seriös förarbil. Den körs ungefär som du förväntar dig av en M4 med hög körförmåga, med bra respons, underbart tillgänglig prestanda, engagerande precision och förtroendeingivande kontroll.

Den återspeglar en hög grad av teknisk skicklighet, ger en förödande fartvändning och är enormt övertygande under rätt förhållanden. Men den fortsätter att sakna övergripande körförfining och kan i slutändan inte erbjuda den typ av interiörutrymme som vissa SUV-konkurrenter med hög prestanda erbjuder.

bmw x4 m

Lämna en kommentar