Home Elbilar BMW Neue Klasse X-konceptet ger tillbaka det klassiska njurgrillen

BMW Neue Klasse X-konceptet ger tillbaka det klassiska njurgrillen

by admin
BMW Vision Neue Klasse X

BMW Vision Neue Klasse X-konceptet har läckt ut före den officiella avtäckningen i morgon och avslöjar ett radikalt nytt utseende för företagets nästa generation av SUV:ar – med återkomsten av den klassiska njurgrillen.

Den femsitsiga SUV:en är tänkt att efterträda den befintliga iX3 som en nära teknisk släkting till den nya i3-sedanen, som förhandsvisades som Neue Klasse-konceptet på Münchenmässan i september förra året.

Andra generationens iX3, med kodnamnet NA5, har nära 600 hk i sin mest kraftfulla form och kommer att säljas tillsammans med bensin-, diesel- och plug-in hybridversioner av femte generationens X3, med kodnamnet G45 – en evolution snarare än en nyuppfinning.

Bilder på den udda SUV:en har publicerats på olika sociala medier och forum, med en övergripande design som ser ut att ha skapats i samma form som den dramatiska elektriska SUV:en iX, med en blandning av futuristiska och revolutionära inslag med nya tolkningar av några av BMW:s mest anmärkningsvärda designdetaljer.

Dessa inkluderar upprättstående njurgrillar som är modellerade efter dem från den första generationen av Neue Klasse-bilar på 1960-talet.

Den mindre njurgrillen är ett stort steg bort från det tyska märkets nuvarande modellprogram och påminner om den som sitter på 2002 års sedan och 3.0 CSL.

Den nya grillen är placerad i mitten av en expansiv omslutande panel, som den på det tidigare Neue Klasse saloon-konceptet.

BMW Vision Neue Klasse X

Dörrspeglarna har ersatts med kameror och den svängda linjen – en stabil designdetalj hos BMW fram till nu – har flyttats till dörrarnas fot, men Hofmeister-knäcken framför C-stolpen har behållits.

Kupédesignen är mindre tydlig, men interiören ser ut att vara inriktad på att ge en lika luftig och ljus miljö som salongskonceptet, med hjälp av en lågt placerad fönsterlinje, ett panoramatak och klädsel i ljusa färger.

Den parallellogramformade pekskärmen ser ut att ha överförts och den fullbreda head-up-displayen förväntas också finnas med.

Detaljer om drivlinan är fortfarande knapphändiga, men nya iX3 blir en av de första bilarna som baseras på BMW:s nya EV-specifika Neue Klasse-plattform och kommer att finnas tillgänglig med bak- och fyrhjulsdrift i både standard- och M-märkta prestandaversioner.

Ett fyrhjulsdrivet flaggskepp, iX3 M60, med en förväntad effekt på 600 hk kommer 2026.

Denna och andra Neue Klasse-modeller förväntas också stödja laddning med upp till 350 kW på DC-laddare för avsevärt kortare laddningstider.

Den kommer att ha ett nytt sjätte generationens litiumjonbatteri som har utvecklats internt på BMW, vars kemiska sammansättning gör det möjligt att ge den längre räckvidd från batterier som är lika stora som de som används av nuvarande BMW EVs.

Med ett skifte från 400V elektrisk arkitektur som används i alla befintliga BMW EVs till ett mer avancerat 800V-system, påstås det nya batteriet också ladda 30% snabbare än den enhet den ersätter.

Tillverkningen av Audi Q6 E-tron och Porsche Macan Electric, som utvecklas för försäljning på alla BMW:s befintliga marknader, kommer att ske vid en ny fabrik i Debrecen, Ungern, från 2025.

Bilnytt har sökt BMW för ytterligare kommentarer.

You may also like

Leave a Comment