Home Elbilar BMW Neue Klasse SUV-koncept bekräftat för avtäckning den 21 mars

BMW Neue Klasse SUV-koncept bekräftat för avtäckning den 21 mars

by admin

BMW kommer att ge en inblick i framtiden för sitt SUV-sortiment den 21 mars, när man presenterar det nya Vision Neue Klasse X-konceptet.

Det tyska märket bekräftade premiärdatumet på sociala medier med en teaserbild som visar bilens sidoprofil och avslöjar att den har en liknande silhuett som den nuvarande iX.

Konceptet förväntas ge en nära förhandsvisning av den första av sex bilar baserade på BMW:s Neue Klasse EV-plattform som kommer att lanseras under den senare halvan av 2025.

En djärv, femsitsig SUV som ska ersätta den befintliga iX3, den djärva femsitsiga SUV:en kommer att ha nära 600 hk i sin mest kraftfulla form.

Den kommer att få sällskap av en radikal i3-sedan, som förhandsvisades som Neue Klasse-konceptet på Münchenmässan i september.

Andra Neue Klasse-elbilar kommer att läggas till i BMW:s sortiment i snabb följd, berättade BMW:s FoU-chef Frank Weber för Bilnytt i december 2023.

”Vi befinner oss i en fas där flexibilitet krävs”, sa han. ”Vi måste frigöra oss från hur vi har uppfattat plattformar fram till nu.

”Det finns en ökande insikt om att konsten att bemästra mångfald i din portfölj ligger i hur du använder och nätverkar viktiga komponenter – motorer, motorer, battericeller, omborddatorer, styrenheter, appfunktioner och programvaruuppgraderingar.

”Det är inte så mycket plattformsstrukturen i sig som de enskilda komponenterna och hur du använder dem. Det är det som är Neue Klasse.”

Den andra generationens iX3, med kodnamnet NA5, kommer att säljas tillsammans med bensin-, diesel- och plug-in hybridversioner av den femte generationens ”G45” X3, i en liknande strategi som dagens iX3.

Men medan den nya elbilen går vidare till Neue Klasse-plattformen, kommer de mer välbekanta ICE-varianterna att baseras på en uppdaterad version av CLAR-plattformen som används idag.

Weber sa: ”När en stor del av din försäljning är elektrisk måste du överväga hur du anpassar alla plattformar för volymtillväxt. Vi är fast övertygade om att vår styrka inom konventionella modeller med förbränningsmotor, tillsammans med den utveckling som vi har i beredskap för vår nästa generation av elektriska modeller, kommer att leda till ytterligare tillväxt för BMW.”

Tillverkningen av Audi Q6 E-tron och Porsche Macan Electric rival, som utvecklas för försäljning på alla BMW:s befintliga marknader, kommer att ske vid en ny fabrik i Debrecen, Ungern, från 2025.

BMW:s fabriker i München, Tyskland, och San Luis Potosí, Mexiko, är också planerade att påbörja produktionen av Neue Klasse-modeller från 2026 och 2027.

Hittills har iX3 och den kinesiska i3-sedanen tillverkats uteslutande vid BMW:s fabrik i Dadong, Kina. Tillverkningen av den nya ICE X3 kommer däremot att fortsätta vid BMW:s fabrik i Spartanburg i USA.

I centrum för utvecklingen av Neue Klasse-arkitekturen står ett nytt sjätte generationens litiumjonbatteri. Det har utvecklats internt av BMW och ersätter de prismatiska cellerna i befintliga eldrivna BMW-modeller med nya cylindriska celler med vätskekylning.

De nya cellerna har en standarddiameter på 46 mm och två olika höjder – antingen 95 mm eller 120 mm, beroende på vilken modell de sitter i.

Weber avslöjade att det nya batteriet har högre nickelhalt men lägre kobolthalt i katoden, jämfört med det femte generationens batteri som används idag.

Anoden innehåller också mer kisel och en förändrad blandning av syntetisk grafit. Sammantaget påstås den nya batteritekniken leda till en betydande ökning av den volymetriska energidensiteten med 20 %.

Detta kommer att göra det möjligt för framtida BMW att erbjuda en mycket längre räckvidd från batterier som är lika stora som de som används idag.

Med en övergång från den 400V elarkitektur som används i alla befintliga BMW EV till ett mer avancerat 800V-system, påstås det nya batteriet också ladda 30% snabbare än den enhet det ersätter.

Det finns inga officiella detaljer två år före BMW:s planerade lansering, men nya iX3 och andra Neue Klasse-modeller förväntas stödja laddning med upp till 350 kW på kraftfulla DC-laddare för en betydande minskning av laddningstiderna.

Som referens kan nämnas att batteripaketen på 77,4 kWh i Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 kan laddas upp från 10-80 % på bara 18 minuter med en 350 kW-laddare. En annan viktig utveckling för kommande Neue Klasse-modeller är ett nytt sortiment av elmotorer.

De synkrona enheterna är en avgörande komponent i den nya arkitekturen, enligt Weber, och är utformade specifikt för Neue Klasse-plattformen men har också utvecklats för att passa in i andra CLAR-baserade elmodeller.

Autocar har fått veta att de har nya lindningar, en förändrad stator och ytterligare kylkapacitet genom ett reviderat hölje och vattenmantel.

BMW uppger en 25-procentig ökning av effektiviteten för Neue Klasse-modellerna, men Weber säger att vinsterna inte enbart beror på elmotorn.

”Vi vill vara maximalt effektiva men samtidigt maximalt dynamiska”, säger han. ”Det är inte bara elmotorn som bidrar till effektiviteten. Det är hela systemet – alla komponenter och vad vi kallar sekundära effekter som vikt, aerodynamik och rullmotstånd.

BMW i4

”Idag har i4 en verklig räckvidd på cirka 400 km. I framtiden kommer den att ha 500 km eller mer. Vi har alltid sagt att svaret inte kan vara att tillverka allt större batterier.”

Till skillnad från dagens iX3 med enbart bakhjulsdrift kommer den andra generationens bil att finnas tillgänglig med bak- och fyrhjulsdrift, i både standard- och M-märkta prestandaversioner, inklusive ett fyrhjulsdrivet iX3 M60-flaggskepp som kommer 2026.

iX3 M60 kommer att ansluta sig till i5 M60 och iX M60 i ett växande antal elektriska modeller från BMW M, och förväntas erbjuda närmare 600 hk från ett par nya sjätte generationens elmotorer.

I ett försök att ge dem en typisk BMW-liknande körkaraktär kommer alla Neue Klasse-baserade modeller också att utrustas med en ny superdatorstyrenhet, eller vad BMW kallar ”Heart of Joy”.

Weber sa: ”Det är inget mindre än BMW:s DNA, som omfattar allt som har med kördynamik att göra och utgör grunden för hur drivlinan och chassit samverkar och presterar.

”Vi är övertygade om att få konkurrenter kan göra detta så framgångsrikt. De kanske köper kompetensen någonstans ifrån, men det finns ingenstans de kan köpa den i en kombination som denna eftersom vi har gjort det själva med hjälp av vår egen expertis och kunskap.”

Weber sa att BMW har gjort stora investeringar för att säkerställa att deras framtida modeller fortsätter att leverera på företagets mantra ”den ultimata körmaskinen” trots övergången till elektrifiering. ”Vi hade en lång diskussion om just den här karaktären hos Neue Klasse”, säger Weber.

”Vi kom fram till att våra kunder inte bara vill ha en dator och hjul. De vill ha en digitalt kompetent produkt, men de vill inte ha en dator på hjul. Det är en mycket känslomässig relation som man går in i.”

Weber pekade ut elmotorn och dess förmåga att ge oändliga nivåer av gasrespons som ett område som BMW har kunnat utnyttja i sina ansträngningar att ge framtida modeller en distinkt körkaraktär.

”Den är mycket exakt – till skillnad från förbränningsmotorn, som är lite klumpig i jämförelse”, säger han.

”En elmotor reglerar otroligt fint. Vi har lyckats utnyttja detta i kombination med chassisystem för att ta elbilskörning till nästa nivå.”

Med sina fyra separata mikroprocessorer är Weber övertygad om att Heart of Joy-styrenheten kommer att sätta nya standarder för datorkraft.

Han säger ”När vi startade utvecklingen insåg vi snabbt att konceptet var korrekt. Vad vi inte räknade med var potentialen. Det är verkligen något som förändrar spelplanen.”

You may also like

Leave a Comment