De sex BMW Neue Klasse elbilar som kommer att lanseras mellan 2025 och 2027 kommer att ha mer överlappande design än märkets befintliga sortiment, enligt Adrian van Hooydonk – men han insisterade på att de kommer att behålla sina individuella identiteter.
Det radikala nya designspråket förhandsvisades av Vision Neue Klasse-konceptet och kommer först att ses i produktionsform 2025 på nästa generations BMW 3-serie sedan.
Den kommer att få sällskap av en elektrisk BMW X3 SUV-motsvarighet, och sedan följer ytterligare fyra bilar inom loppet av 24 månader.
Nuvarande BMW-modeller har alla en distinkt designidentitet, särskilt med variationer av det tyska märkets karakteristiska njurgrill.
På frågan om detta tillvägagångssätt skulle överföras till de sex Neue Klasse-bilarna, berättade van Hooydonk: ”Det är en filosofi som vi kommer att försöka upprätthålla.”
Men han tillade: ”Eftersom de kommer att komma i så kort följd kommer du att se en stark överlappning, kanske starkare än när du gör en hel modellgeneration på 10 år, vilket är vad vi brukade göra.
”Vi brukade ha 10-årscykler, som ofta började med 7-serien och sedan droppade ner, och sedan skulle den sista komma 10 år efter den första. Nu kommer förändringen att ske under en relativt kort tidsperiod, så det kommer att kännas som om vi vänder blad på en gång.
”Två år är inte en lång tidsperiod, så det kommer att se ut som om de har vuxit ihop lite mer – men du kommer fortfarande att känna igen enskilda karaktärer.”
Van Hooydonk antydde att ordningen i vilken de sex elbilarna kommer att lanseras kommer att dikteras av ”livscykeln främst” men också ”där vi känner att efterfrågan är starkast för förändring eller teknisk uppdatering”.
Vision Neue Klasse-konceptet
Konceptet Vision Neue Klasse ger den bästa bilden hittills av BMW:s helelektriska framtid, med en dramatisk förändring av exteriör och interiör design tillsammans med introduktionen av mycket avancerad drivlineteknik.
I slutet av 2023 kommer BMW att ha en elbil till försäljning i vart och ett av sina viktigaste marknadssegment, och målet är att mer än en fjärdedel av den globala försäljningen ska vara eldriven 2025, för att stiga till en tredjedel bara ett år senare.
BMW är nu på god väg att uppnå dessa mål med sin nuvarande flotta av eldrivna sedaner och SUV:ar, och flyttar nu sitt fokus till lanseringen av en helt ny familj av elbilar.
BMW har döpt den till ”Neue Klasse” som en referens till den familj av premiumsedaner och coupéer som lanserades på 1960-talet.
BMW kommer att lansera sex Neue Klasse EV inom loppet av 24 månader, men alla kommer inte att baseras på samma plattform eftersom kraven skiljer sig åt mellan de olika segment som BMW vill täcka. VD Oliver Zipse lovade: ”Från SUV till sedan, vi kommer att ha något för varje kund.”
Den första är tänkt att bli en slående 3-serie stor sedan, en direkt rival för sådana som Tesla Model 3 och Hyundai Ioniq 6 – och medan BMW-cheferna sa att detta nya Vision Neue Klasse-koncept inte direkt förhandsgranskar en produktionsbil, är det underförstått att det ger starka ledtrådar om vad man kan förvänta sig av denna banbrytande EV.
Under skalet kommer den nya sedanen – och dess närbesläktade kollegor – att vara nästan helt orelaterad till BMW:s nuvarande elbilar, och denna tekniska revolution kommer att signaleras av en helt ny designbehandling som gör sig av med många etablerade kännetecken och omtolkar andra för den nya eran.
Zipse hyllade tillkomsten av Neue Klasse som inget mindre än ett helt nytt tillvägagångssätt för fordonsutveckling: ”Mobilitet är en positiv faktor för frihet, självbestämmande och ekonomiskt välstånd. Mobilitet är liv. Människor vill ha framsteg men är medvetna om att det finns baksidor.
Varje påverkan lämnar ett fotavtryck, och det måste lösas. Vissa kanske ser det som en tung börda, men jag ser det som vår största möjlighet: innovation kommer att göra mobilitet mer hållbar, och det är anledningen till att BMW har en ljus framtid.”
Neue Klasse-bilarna, lovade Zipse, kommer att vara ”mer BMW än du någonsin har upplevt tidigare”. Han tillade: ”Vi kommer inte att skygga för våra rötter utan har frigjort oss från det förflutnas bojor. Vi har haft modet att hoppa över ett steg.”
BMW:s designchef Domagoj Dukec – som under de senaste åren har varit frispråkig om sin övertygelse att företagets design måste vara både slående och, i viss mån, polariserande – föreslog att denna förändring i tillvägagångssätt kommer att vara inget mindre än omvälvande för den tyska tillverkaren.
”Jag tror att BMW kommer att vara ett annorlunda varumärke när vi har lanserat Neue Klasse”, sa han till reportrar. ”Vårt löfte är att Neue Klasse kommer att göra så många saker annorlunda, men vissa saker kommer att förbli desamma.”
Vision Neue Klasse är helt klart en utveckling av det märkliga i Vision Dee-konceptet som BMW visade på CES 2023, och bygger på bilens skarpvinklade silhuett (som Dukec kallar en två- och en halvboxform, snarare än en full trebox) men med långtgående förbättringar som gör den mer uppenbar som en nära förhandsgranskning av en produktionsbil.
BMW har kallat den ”tydlig, elegant, tidlös” och lyfter fram egenskaper som kommer att bli kännetecken för Neue Klasse-serien, inklusive en bredare, horisontell tolkning av företagets njurgaller, stora sidofönster, slimmade LED-ljusdesigner och en ”monolitisk” silhuett, som enligt Dukec är ”mycket renare i sin ytbehandling och detaljer” än de hos nyare BMW-bilar.
Detta främjar inte bara en fräsch, futuristisk behandling, det innebär också att Neue Klasse-bilar kan tillverkas med enklare verktyg och färre komponenter.
Fronten beskrivs som ett ”enda interaktionsområde”, med strålkastarna programmerade att visa en animering när användare närmar sig bilen.
”Ljus har hjälpt oss att stärka vår identitet under de senaste åren”, förklarar Dukec och tillägger att BMW vill ”ersätta krom med ljus”.
Samtidigt är ”galler”-panelerna utformade för att rymma de många kameror och sensorer som behövs för förarassistansfunktioner på hög nivå, även om de är dolda bakom den till synes ogenomskinliga karossen för ett renare utseende.
Det har föreslagits att ”gallret” även skulle kunna visa meddelanden om bilens laddningsstatus eller till och med körriktningsvisare.
På samma sätt kan ljusklustren visa olika färger och mönster beroende på vilket körläge som valts.
Framtida sedaner
Även om SUV:ar står för en stor del av BMW:s globala försäljning har Vision Neue Klasse och i Vision Dee-koncepten utformats som sedaner, eftersom företaget tror att ”det fortfarande finns en framtid för platta, låga bilar – särskilt sedaner”, enligt Dukec.
Det finns också en stark koppling till de ursprungliga Neue Klasse-bilarna: ”När vi gjorde Neue Klasse på 1960-talet fanns det en anledning till silhuetten: när du gör en fastback gör du en bil som ser snabbare ut.”
Dukec erkände också inflytandet från den legendariska E30-generationen BMW 3-serie på designen av hans senaste koncept: ”Vi vill ta med essensen av att göra en sedan mycket emotionell. Det var också något med E30, som inte var en sportbil utan erbjöd en viss enkelhet och en önskan för människor som letade efter en elegant bil men också för människor som letade efter dynamik. Det är detta vi vill uttrycka med den här bilen.”
Tekniska detaljer om BMW:s nästa generations EV-plattform har ännu inte avslöjats, men FoU-chefen Frank Weber sa att den kommer att ge ”30% längre räckvidd, 30% snabbare laddning och 25% högre effektivitet” jämfört med dagens bilar.
Det är redan känt att BMW:s nya Gen6 litiumjonbatterier – med cylindriska snarare än prismatiska celler och smalare än dagens enheter – kommer att vara 20 % mer energitäta, kunna laddas med upp till 270 kW (för att öka räckvidden med 5 mil på bara 10 minuter) och i slutändan erbjuda upp till 100 mils räckvidd.
Förändringar i design- och produktionsprocesserna för dessa nästa generations batterier beräknas minska kostnaderna med så mycket som 50%, vilket kan få betydande konsekvenser för de slutliga priserna på BMW:s elbilar – även om företaget inte har gett någon indikation på vad Neue Klasse-bilarna kommer att kosta.
Återgå till fabriksinställningar
Elbilarna kommer inledningsvis att byggas vid BMW:s nya fabrik i Debrecen, Ungern, i en process som sägs vara helt fri från fossila bränslen, vara mycket mer beroende av användningen av sekundära material och ha en lägre CO2-utgång.
Fabrikerna i München och Mexiko kommer att få de nödvändiga uppgraderingarna under 2026 och 2027. Lika revolutionerande som det nya konceptets teknik och design är dess interiör, som ger en försmak av hur den nionde generationen av BMW:s operativsystem iDrive kommer att omforma märkets inställning till inredningsdesign.
Neue Klasse interiör
Neue Klasse EV kommer att skilja sig från dagens bilar genom sina minimalistiska cockpits, som endast har ett minimum av fysiska kontroller, till och med utan den roterande iDrive-ratten som har varit ett kännetecken för märkets interiörer sedan E65-generationen av BMW 7-serien kom 2001.
Istället interagerar användarna med det nya systemet via en central pekskärm, BMW:s röststyrda Intelligent Personal Assistant och en ny Panoramic Vision head-up display, som sträcker sig över hela vindrutan för att ge information på ”den perfekta höjden” för föraren och passageraren fram.
Den manövreras huvudsakligen med en strömbrytare på höger sida av ratten, men föraren kan överföra innehåll från pekskärmen till den holografiska projektionen med en svepande gest.
Andra ledtrådar till Neue Klasse-interiörer kommer i form av konceptets ljusgula manchesterklädsel, tjocka, fyrkantiga ratt och ”flytande” mittkonsol, som rymmer en trådlös telefonladdare.
BMW lyfter också fram att bara ett fäste stöder var och en av framsätena, vilket ger mer utrymme för bakre passagerares fötter.
Dukec sa att en prioritet för interiördesignteamet var att ingjuta en känsla av komfort och säkerställa att ”du inte känner att du befinner dig i en kall miljö av teknik.”
Han förutspådde att användarna kommer att tänka ”Jag känner igen det här. Det känns på något sätt bekant för mig, som när jag är hemma hos mina föräldrar. Men den är ändå väldigt annorlunda och tillfredsställer mig med allt som är relevant för mig i mitt dagliga liv idag.”