BMW 3.0 CSL

Det är en mer potent M4 CSL med retro-smak och manuell växellåda.

Man kan lugnt säga att 2022 har varit bra för BMW-entusiaster eftersom de inte bara fick den efterlängtade M3 Touring utan även M4 CSL och nya M2. Vi sparar det bästa till sist och kulmen på M:s 50-årsjubileum är återupplivandet av en ikon – 3.0 CSL. Den moderna E9 är en hyllning till 1970-talets Coupe Sport Lightweight och beskrivs som den ”mest exklusiva specialmodellen” i M:s historia.

Den distinkta njurgrillen är inspirerad av den från 3.0 CSL Hommage-konceptet från 2015, men har nu en gallerformad insats i en diamantstruktur. Grillens ram har en satinerad aluminiumfinish som du också märker på sidofönsteromfattningarna. De stora fördjupningarna i det främre förklädet påminner om den ursprungliga 3.0 CSL samtidigt som de fyller en funktionell funktion genom att kyla motorn och bromsarna. De luftfenor som är monterade på huven är också en återgång till 1970-talsmodellen.

BMW 3.0 CSL

Laserstrålkastarna som är anpassade från M4 CSL kommer med samma gula accenter som en hyllning till tävlingsbilar från förr och den moderna M4 GT3. Sidoprofilen avslöjar utbuktande stänkskärmar och centerlocksmidda smidda hjul som mäter 20 tum fram och 21 tum bak. De glänsande skorna som är målade i guld har en Y-ekdesign och är lindade i skräddarsydda Michelin-däck med ”50” präglat på sidoväggen för att markera ett halvt sekel av M.

Den mest uppenbara kopplingen till den klassiska modellen märks på baksidan där BMW M har monterat en framträdande vinge i stil med den ikoniska Batmobilen. Vingen, som har en M Power-logotyp med retro-smak, är lika bred som hela bakdelen på 3.0 CSL och har slutna sidor, precis som originalet hade för 50 år sedan. Det stora aeroelementet kompletteras av en takmonterad spoiler som liknar E9-modellen.

Den nya 3.0 CSL är målad i Alpine White Uni med den traditionella M-grafiken och använder den kraftfullaste radsex-motorn som någonsin installerats av bayrarna. Den dubbelturbo 3,0-litersmotorn har en effekt på 553 hk (412 kW) och 550 Nm (404 lb-ft). Intressant nog har vridmomentet faktiskt minskat med hela 100 Nm (74 lb-ft) jämfört med M4 Competition och M4 CSL. Det beror sannolikt på att den ultraexklusiva specialutgåvan använder en sexväxlad manuell växellåda som inte kan hantera det fulla vridmomentet.

Den manuella växellådan skickar kraften uteslutande till bakhjulen där BMW har monterat en M-differential. Kolkeramiska bromsar är standard, liksom en spårfokuserad adaptiv M-upphängning med elektroniskt styrda stötdämpare. Invändigt finns det hinkstolar i helkol, CFRP-klädsel i dörrkorten och en vit växelspaksknopp.

BMW kommer endast att tillverka 50 individuellt numrerade bilar under loppet av cirka tre månader. Färgen kräver en särskild process medan vissa CFRP-delar kommer att tillverkas för hand. Varje bil genomgår inte mindre än åtta monteringscykler vid lika många produktionsstationer under en komplex process som tar upp till tio dagar.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *