Home Sportbilar Bentley Continental GT med ny look byter ut W12 mot PHEV-kraft

Bentley Continental GT med ny look byter ut W12 mot PHEV-kraft

by admin

Nya Continental GT Speed är den första bilen som använder Bentleys Ultra Performance Hybrid-drivlina och introducerar ett nytt djärvt designspråk för den elektrifierade eran.

Nya Continental GT har utvecklats från den utgående bilen och har en betydande överföring av kaross- och interiörteknik, men den har uppdaterats tillräckligt mycket för att homologeras som en ny bil, hävdar Bentley, med 68% av delarna utbytta.

Uppdateringen inleds med en ny V8-motoriserad PHEV-drivlina som ersätter det brittiska företagets pensionerade W12-motor. Den nya uppsättningen mer än kompenserar för det fyrcylindriga underskottet, med bensin- och elmotorerna som kombineras för att ge 771 hk – vilket gör detta till Bentleys mest kraftfulla vägbil hittills.

PHEV-drivlinan, som också kommer att introduceras i Flying Spur-sedan och Bentayga SUV, parar en utvecklad version av Bentleys 4,0-liters V8 och en 188 hk motor i automatväxellådan, vars energi levereras av ett 25,9 kWh batteri under bagagerumsgolvet. Bentley hävdar att den kommer att gå upp till 80 km med motorn avstängd i hastigheter på upp till 140km/h.

Bentley Continental GT

Nya GT är också Bentleys snabbaste vägbil hittills, med 0-100km/h på 3,2 sekunder och en toppfart på 335km/h. Drop-top GTC, som lanseras tillsammans med coupén för första gången, tar bara 0,2 sekunder längre tid. Chassit har också uppgraderats avsevärt.

Det har fått en ny generation av stabilitetskontrollsystem, ett uppgraderat antirullsystem och nya fjädringskomponenter som möjliggör ”mer sofistikerade inställningsmöjligheter”.

Med batteriet monterat längst bak har Continental nu en viktfördelning på 50:50 mellan fram och bak, vilket gör den ”naturligt balanserad under dynamisk körning”, enligt Bentley.

I det fullskaliga Dynamic-läget är drivlinan inställd på att låta bakaxeln slira något så att föraren har större kontroll över kraftutvecklingen mitt i kurvan, men ”ett skyddsnät för att få tillbaka bilen i linje om det behövs”.

Bentley Continental GT

Den tekniska uppfinningen kommer tillsammans med en betydande stylingförnyelse där Continental hämtar inspiration från de mycket exklusiva Batur och Bacalar från Bentleys Mulliner-division. Mest uppenbart bland dessa är de slående nya strålkastardesignerna, med ett nytt ”ögonbrynsmotiv” som kommer att bli ett definierande inslag i Bentleys nya era frontändar.

Företaget lyfter också fram den renare, mer ”muskulösa” karossen – med färre veck och linjer – och det omarbetade bakpartiet som höjdpunkter i uppdateringen.

Interiören är mer bekant, men det finns nya material och utrustningsalternativ för fjärde generationens bil, inklusive en samling exklusiva funktioner från Mulliner personaliseringsdivision. Leveranserna startar i höst och priserna börjar från 3,2 miljoner kr.

You may also like

Leave a Comment