Avatr, den kinesiska elbilstillverkaren som nyligen grundades av Huawei, CATL och Changan, har presenterat sin 12-sedan – och har planer på att tillverka den med högerstyrning.
Den exklusiva femdörrars suven är den andra produktionsmodellen som baseras på Avatrs EP1 EV-plattform, efter 11 SUV som lanserades 2022.
12 (uttalas ”one-two”) kommer att säljas i Kina under det sista kvartalet 2023.
RHD-produktion av både 11 och 12 kommer sedan att starta 2024, avslöjade Avatr-märkningschefen Li Panghang.
”Vi planerar att påbörja produktionen av högerstyrda bilar 2024. För närvarande är fokus enbart på den thailändska marknaden, som vi anser vara mycket viktig för Avatr”, sade han.
”Ett beslut om när vi kommer att expandera till andra högerstyrda marknader, inklusive Storbritannien, beror på hur 11 och 12 accepteras utanför Kina.”
12 – som använder en 750V elektrisk arkitektur – avslöjades på Münchenmässan 2023 och fortsätter den moderna exteriöra stilen som etablerats av Avatrs designchef Nadar Faghihzadeh, som tidigare arbetade för BMW.
Utmärkande drag är LED-strålkastare och varselljus i extravagant design i en annars i stort sett osmyckad front med ett belyst Avatr-märke.
Längre bak har 12:an en monolitisk kaross med två huvudlinjer längs flankerna, kamerabaserade backspeglar, hjul med en diameter på upp till 22 tum och ett långt glastak.
Baktill finns en baklucka i liftback-stil, dock utan bakruta.
Med en längd på 5020 mm, en bredd på 1999 mm och en höjd på 1460 mm är salongen 81 mm kortare, men 12 mm bredare och 49 mm högre än Nio ET7 – bara en av ett antal nya kinesiska elektriska salonger som den kommer att konkurrera med.
Invändigt har 12:an vad Avatr beskriver som en ”cocooned sensory cockpit”. Nyckelelementen inkluderar en ”flytande” instrumentpanel med en integrerad digital display, en åttkantig ratt och en 15,6-tums central infotainmentdisplay.
Den erbjuder sittplatser för upp till fem vuxna och både främre och bakre bagageutrymmen.
Ett bakre skott som sträcker sig till taket separerar baksidan från bagageutrymmet. Sikten bakåt projiceras på en digital backspegel via en kamera.
De elektriska drivlinorna i 12:an speglar de i 11:an både vad gäller layout och effekt. Den bakhjulsdrivna basmodellen ger 308 hk från en bakmonterad motor, medan det fyrhjulsdrivna flaggskeppet ger 570 hk från en motor på varje axel.
De Huawei-tillverkade motorerna kombineras med ett CATL-levererat 94,5 kWh litiumjonbatteri med en cell-till-pack-design. Batteriet uppges ge 12:an en räckvidd på mellan 64 och 70 mil.
Som jämförelse kan 11 välja mellan ett 90,4 kWh- eller 116,8 kWh-batteri för officiella (CLTC) räckvidder på 55 och 67 mil i bakhjulsdrivet utförande.
En tidigare registrering hos det kinesiska ministeriet för industri och informationsteknik (MIIT) avslöjade tjänstevikter på 2180 kg och 2300 kg för RWD- och 4WD-salongerna.
Avatr har ännu inte gjort några prestandakrav för sin andra produktionsmodell. Men SUV:en har en officiell 0-100km/h på 4,0 sekunder och en topphastighet begränsad till 200km/h.
Förarassistanssystemet i 12 använder sensorer och programvara som utvecklats av Huawei. Det arbetar med 29 sensorenheter, inklusive tre lidarenheter, vilket möjliggör nivå tre-assisterad körning där regelverket finns, tillsammans med filbytesassistans, trafikljusigenkänning och fotgängardetektering.
12:an kommer att tillverkas tillsammans med 11:an vid en Changan-fabrik i den kinesiska staden Chongqing.