Home Nyheter Audi RS6 GT Får racinginspirerad makeover

Audi RS6 GT Får racinginspirerad makeover

by admin
Audi RS6 GT

Audi har presenterat RS6 GT som en begränsad utgåva av sin V8 supermodell, samtidigt som man inleder ett omfattande elektrifieringsprogram som kommer att leda till en plug-in hybrid RS6 under de kommande två åren.

Specialutgåvan, som är komplett med prestandaförbättrande aerodynamiska justeringar, skräddarsydda karosspaneler i kolfiber, en udda retrofärg och en markant prisökning jämfört med standardbilen, kommer att begränsas till endast 660 exemplar i hela världen.

Modellen är i praktiken en väglegal utveckling av det radikala RS6 GTO-konceptet – skapat 2020 av ett team av Audi-lärlingar med inspiration från företagets legendariska IMSA GTO-racerbil från 1989 – och är baserad på den topprankade Performance-versionen av RS6.

Det avslöjades förra året att en ”mer extrem” RS6 var på väg efter att Audis dåvarande sportchef Sebastian Grams sagt: ”Vi kan gå ännu längre. Vi kan göra bilen ännu starkare, ännu mer prestanda, ännu vassare…”

Vid bilens lansering berättade Audi Sports VD Rolf Michl att när 2020-konceptet avslöjades var det inte garanterat att det skulle bli en produktionsbil.

Han sa: ”Varje RS måste uppfylla en viss roll, så internt var det en riktigt tuff diskussion för oss. Åtagandet var att vi måste hålla oss så nära GTO-konceptet som möjligt men alltid återspegla egenskaperna hos en RS.

Audi RS6 GT

”Sedan var teamet tvunget att arbeta så snabbt som möjligt eftersom även saker som en motorhuv eller skärmar i kolfiber är enorma.”

Michl ville inte bekräfta om detta är den sista V8-drivna bilen från Audi Sport, men han fortsatte med att förklara att det var mer en ”uppvisning av nya material” än en ”slutlig vision” för företaget.

Till exempel är det den första Audi som använder kolfiber för motorhuven och vingarna och använder också detta material på hjulen.

sa Michl: ”Vi ville visa upp nya material eftersom kolfiber är en av grunderna inom racing och minskningen av ofjädrad massa alltid är ett mål. Så med det ville vi bara visa hur vi till och med kan förbättra en bil med flera tillbehör och göra tekniken synlig.”

Audi RS6 GT

RS6 GT är designad för att se ut så nära GTO-konceptet som möjligt. Den levereras med en skräddarsydd lack i två ”one-of-a-kind”-lackeringar: en i vitt, grått och rött med vita hjul, och den andra i grått och svart.

Den har också flera aerodynamiska förändringar som bidrar till en liten total prestandaökning, till exempel en motorsportinspirerad dubbelvinge, en framträdande och funktionell bakre diffusor och en mer aggressiv främre splitter. Takräckena har också tagits bort.

De 22 tum stora hjulen är också aero-optimerade och ”RS6 GT” är inskrivet i dem, liksom på olika delar av interiören, inklusive armstödet och ryggstöden.

Sätena är klädda i mockaliknande Dinamica och det finns röda och bronsfärgade sömmar på sätena, ratten och golvmattorna. I interiören finns även en skylt som visar vilket modellnummer kunden har valt.

Audi RS6 GT

Michl förklarade motivationen bakom att ta konceptet till showrooms: ”Vi fick mycket feedback från kunder att våra showbilar aldrig rörde vägen och vi blev förvånade över vad lärlingskillarna gjorde med RS6 GTO-konceptet.

”Så det handlar inte om en slutlig vision. Det handlar verkligen om att ha något speciellt och vi vet att vi har befintliga RS-kunder som söker efter ytterligare en höjdpunkt.”

Varje bil kommer att drivas av samma 4,0-liters V8 med dubbelturbo som den vanliga RS6, som fortfarande pumpar 621 hk till båda axlarna. Lättviktsmaterial och finjusteringar av aerodynamiken har dock minskat 0-100km/h till 3,3 sekunder och 0-200 km/h tar nu 11,5 sekunder – 0,1 respektive 1,5 sekunder snabbare. Topphastigheten är begränsad till 305km/h.

Fjädringen och den bakre differentialen har omarbetats för att göra bilen smidigare i Dynamic-läget, med coilovers sänkta med 10 mm och förstyvade jämfört med standardbilens.

RS6 GT förväntas kosta cirka 2,5 miljoner kr och leveranserna kommer att påbörjas under andra kvartalet i år.

You may also like

Leave a Comment