Home Elbilar Audi Q6 E-tron ger 62 mils räckvidd och upp till 510 hk

Audi Q6 E-tron ger 62 mils räckvidd och upp till 510 hk

by admin
Audi Q6 E-tron

Nya Audi Q6 E-tron representerar ett ”tekniskt språng”, har märkets chef Gernot Döllner hävdat, som sin första modell byggd på en högteknologisk ny plattform.

Konkurrenten till BMW iX3 och Jaguar I-Pace kommer att lanseras med ett urval av tvåmotoriga fyrhjulsdrivna drivlinor, inklusive en toppmodell SQ6 E-tron med upp till 510 hk. När den börjar säljas i Sverige i april kommer priserna att börja på 900,000kr för Q6 e-tron quattro och stiga till 1,2 miljoner kr för SQ6.

Den kommer att sitta mellan Q4 E-tron och Q8 E-tron i Audis skräddarsydda elektriska SUV-line-up. Men medan den nya SUV:ens exteriöra styling är en relativt konservativ utveckling av de befintliga modellerna, lovar tekniken som den innehåller ett betydande steg framåt från företagets tidigare elbilar.

Q6 E-tron använder den avancerade nya Premium Performance Electric (PPE) plattformen som Audi har utvecklat tillsammans med Porsche.

Plattformen används även i den nya Porsche Macan Electric och kommer att ligga till grund för en mängd prestandafokuserade Audibilar under de kommande åren – till exempel A6 E-tron sedan som kommer senare i år. Den kommer också att användas för elbilar från andra premiummärken inom Volkswagen-koncernen, inklusive Bentley.

Audi Q6 E-tron

PPE-arkitekturen är kopplad till en ny elektronisk arkitektur som kallas E3, som tillsammans kommer att ligga till grund för en ny generation av fordon från Audi och Porsche, tillsammans med andra premiummärken från VW-koncernen som Bentley.

Audi Q6 e-tron är nästa tekniksprång inom elektrisk premiummobilitet för våra kunder”, säger Audi-chefen Gernot Döllner. ”PPE visar hur vi samlar expertis inom Volkswagen-koncernen och därmed gör elektrisk mobilitet skalbar. Tack vare PPE kan vi lansera volymmodeller med höga tekniska standarder i olika segment och därmed ytterligare elektrifiera vår portfölj.”

Den nya arkitekturen är utformad för att vara mycket skalbar för medelstora till stora fordon och kan erbjudas med både bakhjulsdrivna enmotoriga och fyrhjulsdrivna dubbelmotoriga drivlinor.

Den huvudsakliga kraftenheten är en permanentmagnetiserad synkronmotor på bakaxeln med upp till 375 hk. För att optimera effektiviteten används en asynkronmotor som ger upp till 188 hk på framaxeln i modellerna med dubbla motorer.

Audi hävdar att de nya motorerna erbjuder 62% högre effekttäthet och 33% högre prestanda än den första generationens enheter på Q8 E-tron, samtidigt som de minskar fordonets totala energiförbrukning med 30%. Motorerna har också ett nytt direktkylningssystem och en torrsumpdesign i motorsportstil, vilket minskar mängden vätskor som behövs för smörjning. Båda dessa åtgärder är utformade för att öka effektiviteten ytterligare.

Motorerna drivs av ett litiumjonbatteri med 94,9 kWh användbar kapacitet (totalt 100 kWh) som har en ny design med 12 moduler – en tredjedel så många som i Q8 E-tron-paketet – och 180 prismatiska celler, som nu är större och innehåller mindre kobolt.

Elektrisk Q5-motsvarighet lovar en liknande balanserad spridning av kompetenser och enormt konkurrenskraftiga EV-rekvisita

Den nya designen innebär att batteriet uppges erbjuda 5% högre energiinnehåll med 30% högre energidensitet, samtidigt som det är 15% lättare än den tidigare generationen.

Audi Q6 E-tron

Batteriet har också ett nytt värmehanteringssystem för att bättre kontrollera temperaturen och därmed förbättra effektiviteten. En kylplatta har integrerats i batteriet för att bättre kontrollera temperaturen, medan ett nytt underrede av kompositfiber är lättare och möjliggör förbättrad värmekontroll. Ett programvarubaserat värmehanteringssystem använder prediktiva data för att i förväg beräkna behovet av uppvärmning eller kylning. Det finns också en inbyggd värmepump som standard.

Q6 E-tron Quattro som erbjuds vid lanseringen kommer att producera 382 hk från sin dubbelmotoruppsättning, vilket ger en 0-100km/h-tid på 5,9 sek. Den kommer att kunna köras med upp till 5,8km/Wh, säger Audi, vilket ger en officiell räckvidd på över 62 mil.

Den första toppmodellen kommer att vara den heta SQ6 E-tron, vars motorer har trimmats för att ge 483 hk, vilket ökar till 510 hk när launch control-systemet används.

Det tar bara 4,3 sekunder att klara 0-100 km/h och toppfarten är 230 km/h, även om den officiella räckvidden är begränsad till 60 mil.

Audi Q6 E-tron

Båda modellerna kommer att ha justerbara bromsregenerationssystem, som antingen kan styras manuellt med paddlar eller ställas in på en enpedalsmodell. I sin mest aggressiva form kan regenereringssystemet sakta ner bilen med upp till 2,5 meter per sekund.

PPE-plattformen använder en 800V-arkitektur, precis som Porsche Taycan och Hyundai Motor Groups E-GMP-plattform, och detta möjliggör ultrasnabb laddning. Ägare till Q6 E-tron kommer att kunna ladda sina bilar med hastigheter på upp till 270 kW, vilket gör det möjligt att öka räckvidden med 25 mil på 10 minuter.

På långsammare 400V-laddare med hastigheter på upp till 135 kW delar batteriet upp sig i två banker som kan laddas parallellt, vilket enligt Audi optimerar laddningshastigheten och effektiviteten.

Hemmaladdning kan utföras med hastigheter på upp till 11 kWh och, precis som med Q8 E-tron, kommer den nya modellen att ha en AC-laddningsport på varje sida – men denna gång på de bakre flankerna snarare än de främre vingarna.

Lanseringsutbudet av Q6 E-tron kommer att utökas med två enmotoriga modeller. Den ena kommer att använda 100 kWh-batteriet för att erbjuda längsta möjliga räckvidd. Den andra kommer att vara en instegsmodell med ett batteri på 83 kWh (totalt). Det mindre batteriet använder i princip samma batteripaket men har färre moduler, vilket gör det billigare och mer effektivt att tillverka vid samma anläggning i Ingolstadt.

Audi Q6 E-tron

Den tvåmotoriga drivlinan har ett bakåtriktat momentfördelningssystem och de olika motorstorlekarna fram och bak innebär att varierande mängder kraft kan skickas till varje axel även under full belastning.

Bilen har också bredare bakhjul för att bättre kunna utnyttja den extra kraften på vägen.

Q6 E-tron har en omdesignad främre drivaxel, med styrarmarna placerade framför upphängningsarmarna, vilket enligt Audi möjliggör bättre paketering av batteriet och förbättrad dynamisk prestanda.

Företaget säger också att den nya framaxeln förbättrar styrningen, särskilt med tanke på att styrstången nu är fäst vid en underram.

You may also like

Leave a Comment