Aston Martin närmar sig en återkomst till den främsta kategorin av Le Mans 24-timmars med en tävlingsspecifik version av sin Valkyrie hypercar 2025, i ett försök att vinna sin första totalseger i den franska klassikern sedan 1959.
Det brittiska företaget hade meddelat planer på att utveckla en Le Mans Hypercar (LMH) version av Adrian Newey-designade Valkyrie, ett gemensamt projekt med topp Formel 1-truppen Red Bull Racing, redan 2019. Dessa lades senare på is – men källor har nu bekräftat att projektet har återupplivats.
Som först rapporterats, skulle det nya projektet vara ett partnerskap mellan Aston och det USA-baserade sportbilslaget Heart of Racing, som för närvarande tävlar i GT-klassen av sportbilsracing, och skulle kunna involvera Valkyrie LMH-bilar som tävlar i både FIA World Endurance Championship och det USA-baserade IMSA-mästerskapet.
Aston Martin ville inte bekräfta Valkyrie LMH-projektet, men i ett uttalande sa företaget att de var ”uppmuntrade” av Hypercar-divisionens tillväxt på Le Mans, och tillade att som ”ett globalt hypercar-varumärke fortsätter vi att vara mycket uppmärksamma på klassen.”
LMH-reglerna ger tillverkarna stora friheter att producera hybridprototyper, med Balance of Performance-regler (BoP) som sedan används för att jämna ut deras prestanda. Ferrari, Toyota och Peugeot bygger för närvarande bilar enligt LMH-reglerna.
Det finns också en kostnadskontrollerad LMDh-kategori, som har deltagare som Porsche och Cadillac och använder specchassin och hybridsystem.
Källor avslöjade Astons styrelseordförande Lawrence Strolls intresse för att återuppliva planerna på att tävla i LMH-klassen i Le Mans. I samband med lanseringen av Formel 1-teamets AMR22-bil för 2022 erkände den kanadensiske miljardären att den brittiska biltillverkaren har större ambitioner än att bara upprätthålla sin närvaro inom GT-racing.
”Vi har för avsikt att gå tillbaka till annan racing än F1”, sa han. ”Vi har aldrig slutat tävla i GT3 och GT4, och vi vann GTE Pro-klassen på Le Mans för två år sedan. Det programmet kommer att fortsätta och förbättras.
”Nu när jag har startat Aston Martin Performance Technologies som en division av F1-teamet, kommer det att bli mycket mer involverat i utvecklingen av vårt mittmotorprogram från den nya F1-fabriken som byggs nära Silverstone.
”Dessutom för vi diskussioner om att återvända till Le Mans.”
Stroll vägrade att berätta om en tidsplan för återkomsten. ”Vi är inte där än”, sade han. ”Jag är själv en racerförare. Det har jag varit hela mitt liv. Racing finns i mitt blod, och det är därför jag är här. Vi borde tävla i den kategori som stämmer överens med det budskap vi försöker förmedla för Aston Martin.”