Aston Martin DBX

Aston Martin DBX har fått en pekskärm och är nu tillgänglig exklusivt i toppmodellen 707, vilket innebär att den mindre kraftfulla 542 hk-versionen av dess dubbelturbo-V8 har tagits bort.

Övergången till en enmotorig version är ett svar på framgången med den 697 hk starka toppmodellen, som stod för cirka två tredjedelar av DBX-försäljningen under 2023 och har legat på cirka 90 % hittills under 2024.

Aston Martin har också tagit bort mildhybriden DBX med rak sexmotor från försäljning på den kinesiska marknaden, med hänvisning till snabba förändringar i marknadens efterfrågan på sådana drivlinor. Man har inga omedelbara planer på att erbjuda en elektrifierad variant globalt.

Den reviderade DBX, som ska börja levereras i maj med en prisökning på 5-10 % till cirka 2,8 miljoner kr, har nu i princip samma cockpit som DB12 och Vantage, vilket innebär att den har slopat den daterade Mercedes-baserade uppsättningen som den har haft sedan 2020.

Aston Martin DBX

I stället finns en ny 10,25-tums pekskärm i mitten av den ”vattenfallsformade” mittkonsolen. Den kör Astons skräddarsydda infotainmentplattform, med smartphone-spegling som standard och en rad SUV-specifika funktioner, som till exempel backtagningskontroll.

Förnyelsen innebär att de fyra individuella körvalsknapparna ovanpå instrumentpanelen försvinner till förmån för en växelspak i mittkonsolen.

Det digitala mätarklustret har också bytts ut mot en större 12,3-tumsskärm. Knappar och reglage finns det dock gott om, vilket produktchefen Neil Hughes berättade för Autocar är ett försök att undvika att förare ”fumlar runt” för att justera vissa inställningar under färd och att ge snabb åtkomst till de mest använda funktionerna.

Hughes sa att Aston Martin har nått ”peak touchscreen” och att det kommer att vara viktigt att behålla en rad fysiska kontroller eftersom det tillvägagångssättet ”lämpar sig för hantverksskicklighet”. En rad mer subtila justeringar avrundar den interiöra översynen.

Aston Martin DBX

Dörrhandtagen har omformats och luftventilerna har förfinats, till exempel, medan det finns extra alternativ för dörr- och instrumentpanelens trimmaterial, och möjlighet till ett nytt Bowers & Wilkins ljudsystem med 23 högtalare. Förändringarna på utsidan är mindre uppenbara.

Den reviderade DBX bär Aston Martins senaste ”Wings”-märke och nya färgscheman finns tillgängliga. Dörrhandtagen är nu elektroniskt ”självpresenterande” när du närmar dig bilen med nyckeln och dörrspeglarna har fått en ny design och är nu ramlösa.

Aston Martin DBX

Undertill har Aston Martin kalibrerat om dämparna och hävdar att DBX:s ”respons, precision och förarförtroende” har förbättrats som ett resultat av detta. Styrningen har också justerats för att ge en större bandbredd av beteende mellan bilens olika körlägen.

Den uppdaterade DBX följer i hälarna på de nya sportbilarna DB12 och Vantage och kommer snart att följas av den V12-drivna ersättaren till DBS. I slutet av året kommer alla bilar i Aston Martins sortiment att vara mindre än 12 månader gamla.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *