Aston Martin Valkyrie

Aston Martin kommer att delta i Le Mans 24-timmars 2025 med sex Valkyrie-racerbilar som tar sig an Toyota, Peugeot och Ferrari i Hypercar-klassen.

Företaget tillkännagav planer på att tävla i toppklassen med sin 12-cylindriga hypercar på La Sarthe 2019, men dessa planer lades senare på is och det var först 2022 som ordförande Lawrence Stroll antydde att det hade blivit en möjlighet igen.

Aston Martin Valkyrie

Stroll berättade för Autocar: ”Jag är själv en racerförare. Det har jag varit i hela mitt liv. Jag har racing i blodet och det är därför jag är här. Vi borde tävla i den kategori som stämmer överens med det budskap vi försöker förmedla för Aston Martin.”

Programmet har nu officiellt återupplivats, och i en ceremoni på Astons racinghögkvarter på Silverstone sa Stroll: ”Aston Martins återkomst till uthållighetstävlingens höjdpunkt kommer att göra det möjligt för oss att bygga en djupare koppling till våra kunder och vårt samhälle, av vilka många fann sin passion för varumärket genom våra tidigare framgångar på Le Mans.”

Astons utmanare är baserad på Valkyrie AMR Pro – som ursprungligen utvecklades med Le Mans i åtanke – och kommer att bli den första hyperbilen som tävlar i både FIA World Endurance Championship (WEC) och IMSA Sportscar Championship i USA.

Aston Martin Valkyrie

Företaget var dock förteget om vilka som kommer att köra racerbilarna och sa att en urvalsprocess kommer att inledas nästa vecka. Föraruppställningen kommer inte att inkludera företagets nuvarande Formel 1-förare.

Testerna kommer att inledas nästa år, innan bilen inleder sin tävlingskarriär i januari 2025.

Den är baserad på AMR Pro, men kommer inte att ha vägbilens hybriddrivlina, och den totala effekten kommer att vara begränsad till 670 hk, i linje med LMh:s regler för balans mellan prestanda.

Valkyrie kommer att tävla i Le Mans 24-timmars, Rolex 24-timmars i Daytona och 12-timmarsloppet i Sebring, vilket gör Aston Martin till den enda tillverkaren som tävlar på alla nivåer av sportvagns- och GT-racing samt Formel 1. Valkyrie drivs i samarbete med den USA-baserade sportbilstruppen Heart of Racing, som för närvarande tävlar i GT-klassen inom sportvagnsracing.

Utvecklingen av racingmodellen Valkyrie kommer att präglas av märkets ”komplexa kunskapsbas” som man har byggt upp genom sitt engagemang i Formel 1, och som Stroll säger att man så småningom kommer att kunna använda i sina vägbilar.

Prototypen, som för närvarande testas på Silverstone, kommer att använda en uthållighetsoptimerad och finjusterad version av den 6,5-liters Cosworth V12 med naturligt sug och 11 500 varv/min som sitter i den vanliga Valkyrie.

Aston Martin Valkyrie

Den har ett chassi helt tillverkat av kolfiber och kommer att bli den första bilen på uthållighetsplanen som är baserad på en befintlig produktionsbil – Valkyrie.

Aston Martin Performance Technologies tekniska chef Adam Carter sa: ”Valkyrie tar oss tillbaka till toppskiktet inom sportvagnsracing och tillsammans med våra partners är vi helt övertygade om att vi kan leverera en tävlingsbil med potential och prestanda att kämpa tillsammans med de bästa maskinerna i klassen.”

Den uthållighetsbaserade Valkyrie kommer att göras lättare än den 1500 kg tunga AMR Pro, med en betydande tonvikt på att göra den så aerodynamisk som möjligt och samtidigt hantera den mängd downforce som den producerar.

När Carter tillfrågades om framtiden för Valkyries Cosworth-utvecklade V12, sa han: ”Man kan aldrig säga aldrig, men just nu finns det inget annat på horisonten.” Motorn utvecklades specifikt för Le Mans Valkyrie och finns inte i någon av Astons gatbilar. Enligt Carter ger detta teamet en konkurrensfördel.

Han tillade att utvecklingen av hyperbilen kommer att ha ett starkt inflytande på företagets elfordonsprogram när det rör sig bort från förbränningsbilar, särskilt med hänvisning till att hålla vikten nere och den långsiktiga hållbarheten uppe.

Han sa också att en av de främsta anledningarna till att företaget deltar i motorsport, särskilt uthållighetsracing, är att skapa en ”synergi” mellan att vara ett lyxmärke och ett med racingstamtavla.

Vantage

Aston har också tillkännagivit planer på att utveckla racers för GT3- och GT4-klasserna baserat på den kraftigt uppdaterade Vantage, som kommer 2024, som man säger ”kommer att överensstämma med alla befintliga och nya GT-regelverk, inklusive det nya LMGT3-reglementet för 2024”. GT3-bilen kommer att använda samma 4,0-liters dubbelturboladdade V8 som den nuvarande Vantage. GT4-bilen kommer dock att använda en vidareutveckling av den motorn, som kommer att driva den kommande Vantage.

Båda bilarna är för närvarande under utveckling, med kunder som kan ta emot leveranser från början av 2024.

När företaget tillfrågades om ledtrådar till effekten hos den nya V8:an, sa de: ”Titta på vad DBX 707 är för DBX”, vilket tyder på att det kommer att vara ett evolutionärt steg uppåt i effekt, snarare än en total omarbetning.

Detta kommer att ersätta den nuvarande Vantage GTE, som introducerades 2018 och sedan dess har vunnit tre klasssegrar i Le Mans 24-timmars.

Aston Martin har en lång och prestigefylld historia på Le Mans, men trots ett antal klassvinster i GT-kategorin kan man bara skryta med en enda total framgång: när Roy Salvadori och Carroll Shelby styrde en DBR1 till seger 1959.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *