Home Elbilar Alpine A290 hot hatch presenterad med 215 hk och 38 mils räckvidd

Alpine A290 hot hatch presenterad med 215 hk och 38 mils räckvidd

by admin
Alpine A290 2025

Alpine har inlett sin elektriska era med A290 hot hatch, som bygger på prestanda, smidighet och lätthet.

Det Renault-ägda märkets första elbil bevarar andan från förra årets märkliga Beta-koncept, med en omfattande designförändring som tydligt skiljer den från Renault 5 som den är baserad på och betonar dess sportiga egenskaper.

A290 är lika lång som Renault 5, men spårvidden har ökats med 60 mm, vilket ger den muskulösa A290 en bredare hållning för att tilltala ”både stylister och prestandaintresserade”, enligt Alpine.

Den exteriöra designen innehåller distinkta detaljer som spelar in i Alpines motorsportarv, till exempel de X-formade motiven på strålkastarna. Bredare vingar, djupa sidokjolar, rejäla 19-tums lättmetallfälgar och en svart bakre diffusor avrundar A290:s rallyinspirerade utseende.

Den extrema designen backas upp av en mängd omfattande tekniska modifieringar. A290 har skräddarsydd fjädring, drivlineteknik, bromsar, däck och ljud för vad Alpine kallar en ”mer känslomässig körupplevelse”.

Alpines vd Philippe Krief säger att A290 är en ”fristående utveckling” men att den har utformats för att ”påminna förarna om A110” – sportcoupén som har varit märkets enda vägbil sedan nylanseringen 2017.

Han betonade att den nya halvkombimodellen kommer att spela en viktig roll som en erövringsmodell för Alpine, med tanke på dess instegsmodell och stadsvänliga proportioner. ”A290 är den första Alpine du kan ha i din berättelse, eftersom det är en kombi, en stadsbil och den är ganska mångsidig, så det kan vara den första bilen för en framtida Alpine-älskare”, säger han.

Alpine A290 bakre fjärdedel

Alpine A290 bakre fjärdedel

Precis som med A110 har viktbesparing varit ett fokusområde under utvecklingen av A290. Som ett resultat av detta väger den elektriska hot hatchen 1479 kg. Det är bara cirka 250 kg mer än en Renault Clio hybrid och 126 kg lättare än den likadant utformade Mini Cooper SE, som användes som riktmärke av ingenjörerna. Alpine hävdar att motorn och växellådan väger mindre än 100 kg tillsammans.

Den bakre multilänkupphängningen från Renault 5 har behållits för A290, men med skräddarsydda hydrauliska stötdämpare och krängningshämmare som lagts till för att ”säkerställa en utmärkt komfortnivå” och ”toppmoderna köregenskaper”.

Större Brembo-bromsskivor på 288 mm har också monterats och Alpine-ingenjörerna har justerat pedalmappningen för att säkerställa bättre kontroll under alla förhållanden, med målet att få en liknande känsla som i A110. A290:s bromssystem är konfigurerat så att det finns en ”naturlig övergång” mellan by-wire-systemet och de regenerativa bromsarna.

A290 drivs av ett 52 kWh-batteri – den största enheten som Renault erbjuder med 5. Det uppges ge en räckvidd på upp till 38 mil i A290 och kan laddas vid 100 kW för 15-80 % påfyllning på cirka 30 minuter.

Fyra trimnivåer kommer att finnas tillgängliga från lanseringen. Instegsmodellerna GT och mellannivån GT Premium är utrustade med en 178 hk elmotor, medan GT Performance och toppmodellen GTS använder en 215 hk elmotor för att matcha den heta elektriska Mini.

Alpine A290 framdel

Alpine A290 framdel – svart

På frågan om A290 skulle kunna ge upphov till andra derivat, som A110 har gjort, sa Krief, före detta Ferrari- och Alfa Romeo-ingenjör, att den elektriska halvkombimodellen skulle utvecklas på ett liknande sätt, men han ville inte bekräfta en R-märkt prestandamodell med dubbla motorer.

Den främre motorn på 215 hk kommer från Renault Mégane E-Tech och har justerats av Alpine för att ge mer vridmoment. Toppmodellen utvecklar 221 lb ft för en Cooper SE-lockande 0-100km/h-tid på 6,4 sekunder. Det finns också en framträdande röd omkörningsknapp på ratten som frigör maximalt vridmoment och kraft i 10 sekunder.

I stället för att replikera ljudet från en förbränningsmotor har Alpine samarbetat med akustiker för att skapa två skräddarsydda körljud baserade på elmotorns ”naturliga harmonier”.

”Ljudet är grundläggande för känslan”, säger Krief. ”Vi måste skapa en bil som ger en omslutande upplevelse. Styrning, gaspådrag, bromsning och ljud är alla saker du känner. De skapar känslor och det är vad vi vill få ut av våra bilar.”

På insidan finns ett digitalt instrumentkluster på 10,25 tum och en infotainmentdisplay med pekskärm på 10,1 tum som styr Alpine Portal, märkets nya infotainmentsystem. Luftburna uppdateringar är tillgängliga och systemet stöds av olika Google-baserade appar.

Alpine A290 interiör

Alpine A290 interiör

Alpines nya Telemetrics-program, som gör debut i A290, består av tre huvudfunktioner: Live Data, Coaching och Challenges.

Live Data visar information om bilens smidighet, kraft, uthållighet och varvtider om du kör på en bana, medan Coaching är utformat för att hjälpa förare att förbättra sina färdigheter genom att ge råd om till exempel bromsning och drifting.

Det videospelliknande läget Challenges ger förarna ett antal uppgifter att utföra baserat på smidighet, kraft och uthållighet, och en ny utmaning låses upp varje gång en av dem klaras av.

A290 kommer att kosta från 500,000kr när den börjar säljas i slutet av året och de första leveranserna beräknas ske i början av 2025.

You may also like

Leave a Comment