Alfa Romeo kommer att presentera sin andra superbil i låg volym 2026 efter den historiskt inspirerade 33 Stradale som en del av ett nytt rullande program för att skapa en serie av halo-modeller.
Den andra modellen kommer återigen att söka inspiration i företagets katalog och företaget har redan frågat köpare av Stradale och andra potentiella kunder om bilar som de skulle vilja att Alfa återvände till, säger Cristiano Fiorio, chef för strategiska projekt.
De potentiella kunderna har alla föreslagit modeller från 1960- och 1970-talen, med fyra bilar i synnerhet som fått mest stöd, sa Fiorio, utan att namnge dem. Den nyligen presenterade 33 Stradale inspirerades av 1967 års original med samma namn. För att utveckla bilarna har Alfa Romeo skapat en särskild division inom Stellantis-varumärket som leds av Fiorio och som internt har kallats Bottega, ett italienskt ord som betyder studio eller verkstad.
”Den första bilen har visat sig vara en riktigt bra övning för oss, för Alfisti och för våra kunder. Och vi vill fortsätta”, säger Alejandro Mesonero-Romanos, designchef på Alfa Romeo.
33 Stradale skapades under en jämförelsevis kort tidsram på 16 månader med chassi och förbränningsmotor från superbilen Maserati MC20. Bilen kommer också att erbjudas med en ren elektrisk drivlina. Alfa Romeo har sagt att alla 33 exemplar har sålts och skryter med en ”lång” väntelista för dem som missade. Inget pris angavs men bilen har enligt uppgift ett pris på närmare 25 miljoner kr.
Kunderna tillfrågades om sin åsikt om en andra bil samtidigt som de fick se den första. ”Vi frågade dem: ’Hej, förmodligen kommer ni att vara kunder för nästa bil. Vilken skulle du vilja göra?” säger Mesonero-Romanos.
En stor favorit till att återskapas är Giulia TZ från 1963, som är känd för sin ”Coda Tronca”, en avkortad bakdel som bättre hjälper aerodynamiken. Alfa Romeo har redan sagt att de kommer att införliva Coda Tronca i framtida design, med läckta bilder av den nya lilla SUV som kommer 2024 visar att den sannolikt kommer att vara den första att få funktionen.
Andra bilar som skulle kunna inspirera den andra modellen är Alfa Romeo Montreal från 1970 (ovan) och Alfa Romeo Giulietta SZ från 1960.
Stylingen behöver inte alltid vara retro. ”Det finns tidigare modeller som har varit väldigt framåtblickande”, säger Fiorio med hänvisning till Carabo-konceptet från 1968, som byggdes på en 33 Stradale-plattform. Företaget inser dock att de flesta förmögna Alfisti vill äga repliker av tidigare modeller. ”Vi måste göra något som kommer att uppfattas väl av kunderna”, tillade han.
Varje modell som produceras av Bottega kommer att vara låg volym, med 50 eller färre den maximala körningen. ”Om du går över det antalet förlorar du det verkliga hantverket och det blir den vanliga verksamheten”, säger Fiorio. Alla 33 Stradales byggs av Carrozzeria Touring Superleggera.
Alfa Romeos plan under Bottega-systemet är att lansera nya modeller varje år, ”även om man tänker sig det vartannat eller vart tredje år”, sa Furio och antydde att specialutgåvor planeras.
Bottega kommer också att sälja konstverk eller Alfa-relaterade föremål som fristående versioner av ”scudetti”-sköldgrillen eller hjälmar.
Divisionen måste vara självförsörjande inom Stellantis, vilket innebär att försäljningen av 33 Stradale-bilarna kommer att vara lönsam. Men vinst är inte det slutgiltiga målet. ”Huvudsyftet är att stärka vårt varumärkeskapital”, säger Fiorio.